Gra w kości

Karolina Kaliszuk
Gra w kości

Improwizowana gra oparta na ruchu. Kontakt fizyczny jako punkt wyjściowy poszukiwań. Czy decyzje podejmowane są na scenie?

If/Then Lubelskiego Teatru Tańca to spektakl, który zaskakuje lekkością spontaniczności. Płynność ruchów ułożonych w pewne sekwencje sprawia wrażenie, jakby część choreografii tworzyła się dopiero na scenie. Delikatne dźwięki pianina, które z czasem przechodzą w muzykę o szybszym tempie, wyznaczają rytm spektaklu. Ruchy tancerzy odbywają się w obrębie wyrysowanych na scenie linii, tworzących kwadraty łączące się w siatkę sześcianu. Sześcian może tworzyć kostkę do gry – jak w projekcie według Eliasza Gola, który promuje spektakl. Jest to odniesienie do dzieła, które przyjmuje właśnie formę gry na zasadzie wzajemnych – czasami jakby przypadkowych – interakcji oraz improwizacji kontaktowej, w której punktem początkowym jest kontakt fizyczny.

Ważną rolę odgrywa światło – gdy pada na konkretny fragment sceny, nie tylko podkreśla dziejące się na niej wydarzenia, ale także pozwala dostrzec kolejne linie i pola w kształcie kwadratów, w których obrębie odbywa się ruch. Czasami taniec tworzy sekwencję, innym razem jest synchroniczny lub – wręcz przeciwnie – każdy z tancerzy tworzy odrębną całość. Ruch także się zmienia – nabiera tempa, energii, ekspresji. Tancerze na zmianę współpracują lub stają się jednostkami. Dobrze obrazuje to fragment, w którym każdy z performerów pozostaje w połączeniu z innymi, przemieszczając się i wykonując powolne, długie ruchy. Światło padające z poziomu podłogi tworzy na ścianie za tańczącymi wydłużony cień, przyjmujący nienaturalną postać szczepionych ze sobą ciał – fragmentów, które stały się całością.

Założenie przyjęte przez twórcę – Josepha W. Altera – mówiące, że wszystko, co istnieje, pozostaje ze sobą we wzajemnych relacjach, można odnieść także do społeczeństwa. Okazuje się wtedy, że chociaż każdy tworzy inny element układanki, jaką jest spektakl, razem są zespołem, który może wpłynąć na innych – odbiorców.
Spektakl kończy się klamrą – powrotem do obserwowanej na początku gry na zasadzie dotyku, która przypomina, że nie wszystko musi być zaplanowane, a rzucenie kości do gry za każdym razem może dać inny wynik.

If/Then
Lubelski Teatr Tańca
XXIII Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Pomysł i reżyseria: Joseph W. Alter
Premiera: 12 listopada 2019 roku