Słownik ruchu

Karolina Kaliszuk

Słownik ruchu

Ścisły związek tańca z muzyką. Pierwotna energia wyczuwalna w każdym ruchu. Współgrające dźwięki muzyki elektronicznej.

Spektakl Pilgrim to niezwykle elektryzujące dzieło, w którym bardzo ważną rolę odgrywają muzyczne kompozycje Jamesa Holdena. Lucy Suggate – solowa tancerka pochodząca z Wielkiej Brytanii – całkowicie poddaje się ich rytmowi, ukazując niezwykle różnorodny teatr tańca, w którym inspiracje między innymi brytyjskim folkiem i tańcem irlandzkim łączą się ze sobą tworząc spójną całość.

Tytuł – w tłumaczeniu pielgrzymka – nawiązuje do podróży w głąb siebie, muzyki, może ku jakieś wyższej sile, a nawet świętości. Ruchy płyną jakby z wnętrza – performerka przez dużą część spektaklu ma zamknięte oczy, co jeszcze bardziej potęguje wrażenie, że całkowicie oddaje się temu, co robi. Momentami każda cząstka jej ciała drga w rytm muzyki, a artystka z niezwykłą energią porusza się po całej scenie, pozostając blisko widzów, siedzących wokół. Czasami jej ruch zmienia się i nagle tempo na chwilę spowolnia – kroki stają się delikatne i wyważone. Większa część spektaklu jest jednak pełna ekspresji, a do tego wyczerpująca fizycznie, co widać w chwilach, gdy tancerka robi przerwy i kładzie się na podłodze, a przy tym wachluje. Jednak nawet to zmęczenie ma w sobie jakiś pozytywny pierwiastek, który wprowadza lżejszą atmosferę.

Spektakl hipnotyzuje i pozwala całkowicie dać się wciągnąć w ten pulsujący, żyjący pierwotną energią świat. Taniec zdaje się przemawiać wieloma językami, tworząc uniwersalną nić porozumienia, dzięki której nie ma znaczenia, skąd pochodzimy i kim jesteśmy, ponieważ stajemy się częścią tego dzieła.

Pilgrim

XXIII Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca

Choreografia i wykonanie: Lucy Suggate

Muzyka: James Holden

Premiera: 2015 rok

Spektakl: 15 listopada 2019 roku