Spotykamy się w praktyce i praktykujemy spotkanie.
Tańcząc na ramionach przodków,
zanurzamy się w teraźniejszości.
I transformujemy jutro.
Czy (i jak) można zderzyć ze sobą jednocześnie tak z pozoru odległe taneczne światy, jak brazylijska samba, ormiańskie kochari , gruzińskie svanuri i polski oberek ? Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos połączył artystów z Armenii, Brazylii, Gruzji i Polski w podróży do źródeł i z powrotem. Zainspirowani postacią Yanki Rudzkiej – polskiej tancerki która w l. 50 XX w. wyjechała do Brazylii, by stać się tam jedną z najważniejszych postaci współczesnego tańca – oraz jej przekonaniem, że bez pogłębionego rozpoznania tradycyjnych źródeł kultura współczesna nie może się rozwijać, zanurzyliśmy się w praktyce tradycyjnych, niestylizowanych kultur tanecznych naszych krajów stawiając pytania o ich znaczenie dla nas samych i współczesnej choreografii. Wkraczając z tańcem tradycyjnym w zaskakujący da niego kontekst, spoglądając na kulturę techno jak na nowy folk, spektakl zgłębia ekstatyczny i społeczny wymiar tańca celebrując jednocześnie jego transformującą siłę.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA
pomysł: Joanna Leśnierowska
kompozycja: Joanna Leśnierowska & Janusz Orlik we współpracy z tancerzami
taniec: Anderson Danttas, Helena Ganjalyan, Karen Khachatryan, Agnieszka Kryst, Kote Liparteliani, Janusz Orlik, Neemias Santana, Katarzyna Sitarz, Hasmik Tangyan, Megi Zarkua
wsparcie merytoryczne i trening: Piotr Zgorzelski (polskie tańce tradycyjne), Artavazd Ayvazyan (tańce ormiańskie), Soso Kopaleishvili (tańce gruzińskie) oraz Katarzyna Sitarz (praca z głosem)
dramaturgia i światło: Joanna Leśnierowska
pejzaż dźwiękowy: Janusz Orlik
oprawa wizualna: Michał Łuczak
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
koordynacja: Harutyun Alpetyan (Armenia) i Salome Sordia (Gruzja)
produkcja: Marta Harasimowicz i Mikołaj Maciejewski / Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie oraz East European Performing Arts Platform
premiera: 2018
czas trwania: 40 min