Eksploracja ciała

Karolina Kaliszuk

Eksploracja ciała

 

Detal, wibrujący ruch i poszukiwania w szczególe. Do tego konfesjonał i aura mistyczności.

James Batchelor – australijski choreograf – w Hyperspace skupia się na odkrywaniu pewnych niewiadomych, zaczynając od ludzkiego ciała. Bada je krok po kroku, uważnie dotyka poszczególnych części, falującym ruchem obejmuje ramiona, plecy, miękko wciska palce w twarz. Płynne, wyważone gesty przyciągają uwagę, hipnotyzując precyzją i skupieniem, z jakimi są wykonywane.

Scenografia kościoła dodatkowo nadaje tajemniczej aury i powagi, a muzyka, która z początku zdaje się wibrować w rytm ciała (nie odwrotnie), później delikatnie przyspiesza i cały czas współgra z tym, co robi tancerz. Wpasowuje się w ruchy – ani nie przykuwa, ani nie rozprasza uwagi widza. Publiczność obserwuje eksplorację ciała, którego powierzchnia nagle się rozszerza. Sprawia wrażenie, jakby było całym wszechświatem, a poszczególne jego części planetami, a może galaktykami, między którymi widz się przemieszcza. Palce, które miękko lądują na twarzy, wchodzą do ust, rozciągają je, przywodzą na myśl poznawanie zupełnie nowego, obcego środowiska. Drobne tatuaże na klatce piersiowej zdają się z kolei być pomniejszymi ciałami obcymi, które w trakcie ruchu ożywają.

W spektaklu głównym punktem odniesienia jest ciało, które Batchelor bada zmysłem dotyku, widz zaś wzroku. Skupienie i dokładność ruchu, a zarazem jego płynność, przywodząca na myśl fale, sprawiają, że uwaga obserwatora koncentruje się na nim w taki sposób, jakby było alternatywną (hiper)przestrzenią.

 

Hyperspace
XXIV Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Choreografia, wykonanie: James Batchelor
Kompozytor, realizator dźwięku: Morgan Hickinbotham
Premiera: sierpień 2018 roku, Włochy