Wydarzenie

Warsztat _ Katarzyna Chmielewska

Find room for dance
czyli praktyki tańca współczesnego z Katarzyną Chmielewską

Podczas warsztatu praktykować będziemy różnorodne techniki tańca współczesnego, m.in. technikę release, floor work, odmienne metody improwizacji i kompozycji, jak też postaramy się wspólnie stworzyć dialog pomiędzy tańcem wykreowanym a naszym ruchem organicznym; weźmiemy pod lupę motorykę, dynamikę oraz artykulację ciała, zgłębimy rolę ciężaru, oddechu oraz relację między ruchem, a rytmem i przestrzenią. Celem warsztatów jest zintegrowanie energii płynących w ciele do większej ekonomii ruchu, oraz lepszej jakości i świadomości ciała, jednocześnie zachowując swobodę i przyjemność w tańcu.

Katarzyna Chmielewska – założycielka i dyrektor artystyczna Teatru Dada, choreografka, tancerka, nauczycielka tańca; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne.

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993); studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997-98). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; od 2008 reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw” i od 2009 związany z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gdzie regularnie tworzy i prezentuje swoje spektakle. Działając od początku jako kolektyw twórczy stworzyli dotąd blisko 50 przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski, Europy i ze świata. W Teatrze Dada w ramach swej pracy artystycznej prowadzi lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie m.in. Karnacja (2007), Fruu (2011), Why don’t you like sadness? (2016) oraz współtworzy choreografię, reżyserię i występuje w większości przedstawień m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś (2013), Intro (2015), Dzisiaj, Wszystko (2017), Koniec Wielkiej Wojny (2019).

W latach 2012-18 prowadziła cykliczny projekt edukacyjny dla profesjonalnych tancerzy “DADA HUB”, we współpracy z MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie oraz projekt edukacyjny pod nazwą “Dada Porusza”, prowadzony w Studiu Artistic w Gdańsku (2018-19). Regularnie współpracuje też jako choreograf z innymi reżyserami w Polsce przy realizacji licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Jedna z czterech założycielek Fundacji “Polka dot” w Gdańsku (2018), powołanej jako ciało myślące o tańcu, do działań w kulturze i sztuce. W 2019 we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca współorganizowała w Gdańsku Polską Platformę Tańca, czyli przegląd istotnych produkcji tanecznych wyłanianych co dwa lata w trybie konkursowym. Jedna z jurorek ogólnopolskiego przeglądu “The Best Off 2019”, konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego, zainicjowanego przez Fundację “Teatr Nie-Taki” z Wrocławia.

Uczestniczy również w międzynarodowych projektach i warsztatach m.in. we współpracy z Instytutem Teatralnym w wydarzeniu performatywnym Too Soon Too Late, 1918 (Centrum Sztuki Bozar, Bruksela 2018), “Nobody’s Business Doing Nobody’s Dance” – wymiana praktyk dla niezależnych choreografów i tancerzy, prowadzona przez Eleanor Bauer i Ellen Söderhult oraz “Improvisation Coaching” z choreograf Colleen Thomas (Stary Browar Nowy Taniec, Poznań 2016-17). Współpracuje z kolektywem artystycznym “Shifts Art in Movement” z Berlina, założonym przez Malgven Gerbes i Davida Brandstätter, w latach 2014-16 występując w spektaklach Festina Lente oraz Air.

Z Teatrem Dada występowała dotychczas w wielu krajach na całym świecie, m.in. Festival d’Avignon (Avignon, Francja), La MaMa Theatre i Danspace (Nowy Jork, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), Sammukh NSD (Nowe Delhi, Indie), Sishir Mancha NSD (Kalkuta, Indie), The Rang Rajasthan Festival (Jaipur, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul i Busan, Korea Płd.).