Wydarzenie

Tanztheater Wuppertal Pina Bausch _ Kontakthof – Sztuka Piny Bausch

Z recenzji spektaklu „Kontakthof – Sztuka Piny Bausch”:

„Kontakthof” można rozumieć jako „miejsce spotkań”. Scenerią spektaklu jest sala taneczna,
na której grupa mężczyzn ubranych w luźne garnitury oraz kobiet w tanich sukienkach
koktajlowych desperacko próbuje okazać sobie nawzajem czułość, podejmując sarkastyczną
grę w zdeformowanym świecie towarzyskich relacji.
Popularne i sentymentalne niemieckie piosenki z lat 50-tych, jazz oraz tango tworzą
muzyczne tło, podczas gdy mężczyźni i kobiety o kamiennych twarzach pozostają pełni
nadziei na odnalezienie szczęścia we flircie i romansach. Miłosne igraszki (…) dają jednak
absurdalny rezultat.

★ ★ ★ ★ ★
Nancy T. Lu, The China Post, marzec 2001

Bohaterowie to ludzie przygotowujący się na spotkanie – dopasowujący swoje osobowości i
stroje, mając nadzieję na romans. Sala taneczna jest trafną metaforą Bausch dla sposobu, w
jaki ludzie starają się zadowolić innych i zaspokoić ich najskrytsze pragnienia. (…)
Jak zwykle Bausch oferuje ścisłą i formalną strukturę swojego dramatu. To właśnie dzięki
powtórzeniu danej sceny i umieszczeniu jej w innym kontekście, często dochodzi do głosu
emocjonalny rezonans.
★ ★ ★ ★ ★
Anna Kisselgoff, New York Times, wrzesień 1985

 

O TanzTheater Wuppertal Pina Bausch:

Kiedy Pina Bausch została dyrektor artystyczną ówczesnego Wuppertal Opera Ballet na
początku lat 70. XX w. postanowiła porzucić balet klasyczny, aby stworzyć swoją szczególną
formę interakcji między tańcem, ruchem, mową, kostiumami i scenografią. Wykreowany
przez nią teatr tańca był zupełnie inny niż dotychczas wystawiany balet. Tancerze od
samego początku wyróżniali się jako indywidualne postacie, opowiadając swoje historie,
tańcząc, śpiewając, rozmawiając, a czasem też śmiejąc się i płacząc na scenie. (…) relacje
międzyludzkie i kłótnie między płciami odgrywają znaczącą rolę w twórczości Teatru. W ten
sposób Pina Bausch dokonała rewolucji w sztukach scenicznych, która trwale zmieniła
ewolucję teatru, tańca klasycznego i współczesnego oraz wpłynęła na twórczość całego
pokolenia choreografów.

Swoim credo „znaleźć język życia” Pina Bausch nie tylko w niewidzialny sposób rozszerzyła
ekspresyjny potencjał tańca, ale także fundamentalnie zmieniła samą sztukę. W tym sensie
jej prace również się zmieniają – nie tylko przy każdym przedstawieniu, ale przy każdej
nowej obsadzie. To, że większość spektakli Piny Bausch jest nadal wykonywana w
Wuppertalu i na całym świecie podczas licznych tournée, wynika nie tylko z ich tematycznej i
estetycznej ponadczasowości, ale także z wieloletniej praktyki przekazywania ich kolejnym
pokoleniom tancerzy. Od śmierci Piny Bausch w 2009 roku jej spektakle żyją w tancerzach
Tanztheater Wuppertal.

inscenizacja, choreografia: Pina Bausch
scena, kostiumy, współpraca: Rolf Borzik
współpraca: Marion Cito, Hans Pop
muzyka: Juan Llossas, Anton Karas, Jimmy Dorsey, Harry Stone, Jack Stapp, Jean Sibelius, Bertal-Maubon-Daniderff
prowadzenie prób: Josephine Ann Endicott
kierownictwo prób: Franko Schmidt, Julie Shanahan
tancerze: Emma Barrowman, Andrey Berezin, Dean Biosca, Reginald Lefebvre, Emily Castelli*, Maria Giovanna Delle Donne, Çağdaş Ermiş, Nicholas Losada, Nayoung Kim, Alexander Lopez Guerra, Eddie Martinez, Blanca Noguerol Ramírez, Claudia Ortíz Arraiza, Ekaterina Shushakova, Julie Anne Stanzak ,Oleg Stepanov, Julian Stierle, Michael Strecker, Christopher Tandy, Tsai-Wei Tien, Sara Valenti*, Tsai-Chin Yu
*gościnnie
prawa do wykonania: Verlag der Autoren Frankfurt am Main [Wydawnictwo Autorów we Frankfurcie nad Menem] na zlecenie Fundacji Piny Bausch
Fragment filmu „Lebensraum in Gefahr” Theo Kubiaka prezentujemy za uprzejmą zgodą autora i radia Radio Bremen.
polski lektor: Michał Zgiet
premiera: 9.12.1978 r.
czas trwania: 170 min z jedną przerwą

Zespół Tournée:

dyrektor techniczny: Jörg Ramershoven
szef oświetlenia: Fernando Jacon
oświetlenie: Peter Bellinghausen, Kerstin Hardt*
kierownik sceny: Andreas Deutz
dźwięk: Karsten Fischer
technicy: Gökhan Mihci, Phillip Czichon
garderoba: Anna Lena Dresia, Ann-Kathrin Herrmann, Ulrike Schneider
kierownik ds. szkoleń: Giorgia Maddamma
fizjoterapeuta: Bernd-Uwe Marszan
kierownik administracji artystycznej: Robert Sturm
kierownik wykonawczy i kierownik tournée: Sabine Hesseling

Zdjęcia