Wydarzenie

Compagnia Zappala Danza _ Odisseo

choreografia i reżyseria: Roberto Zappalà
dramaturgizacja:  Nello Calabrò i Roberto Zappalà
muzyka: G.Bryars, P.Castrogiovanni, G.Mahler, A.Meeropol, C.Porter, M.Herbert, G. Prokofieff,E.Satie, W.A.Mozart, G.Rossini, C.Chaplin, G&I Gershwin, J.Dowland
muzyczne skecze, kolaże i dekupaże: Puccio Castrogiovanni
cyfrowe pędzle i farby: Salvo Noto
tancerze: Adriano Coletta, Lorenza Di Calogero, Samantha Franchini, Rumiko Otsuka,
Roberto Provenzano, Fernando Roldan Ferrer, Salvatore Romania, Jan Brezina
głos: Paride Acacia
głos: Franco Battiato do tekstów Lucrezio, Plutarco
scenografia i światło: Roberto Zappalà
kostiumy: Debora Privitera i Roberto Zappalà
maski: Istvan Zimmermann/Plastikart
asystent choreografa:  Daniela Bendini
Koprodukcja  compagnia zappalà danza – Scenario Pubblico performing arts
we współpracy z  Teatro Stabile of Catania, ArtEZ Arnhem (NL) i AME Associazione Musicale Etnea
Czas trwania: 80 min

Kolejny krok Zappali w jego projekcie re-mapowania Sycylii „ODISSEO” skupia się na motywie migracji i stosunków pomiędzy nami, ludźmi Zachodu i migrantami. Podobnie do podróży Odyseusza, wiele ze współczesnych tragicznych odysei odgrywa się na Morzu Śródziemnym, a Sycylia znajduje się  w centrum tych wydarzeń. Przez większość czasu, poczynając od XIX w. Sycylia była celem wielkich fali migracyjnych.

Czy Odyseusz/Ulisses był migrantem? Czy dzisiejsi migranci są nowymi Ulissesami? Pomijając wszelki różnice, Ulisses bez wątpienia był obcokrajowcem, który w czasie swoich długich podróży musiał stawić czoła problemowi inkluzji społecznej. Spotkanie/zderzenie z Innym jest prawdziwym wyzwaniem XXI wieku; jak pisał Ryszard Kapuściński „Inny to zwierciadło, w którym się przeglądamy czy – w którym jesteśmy oglądani, to lustro, które demaskuje i obnaża nas, czego wolelibyśmy jednak uniknąć ”, a na dodatek „wszyscy mieszkańcy naszej planety  jesteśmy Inni wobec Innych.”

Trwający cały wieczór spektakl „Odisseo” miał swoją premierę w styczniu 2010, jest wynikiem przeprowadzonej przez choreografa serii laboratoryjnych kroków nazywanych „pre-tekstami”, w których udział brały jednostki biorące udział w projekcie.

Pierwszy krok pre-testo 1. naufragio con spettatore” („pre-tekst 1. Wrak statku i gapie”)został pokazany podczas festiwalu uva grapes Catania contemporary dance festival w sierpniu 2010, prace nad kolejnym, “pre-testo 2. accoglienza” („pre-tekst 2. powitanie”), trwały pomiędzy wrześniem a październikiem 2010 w Holandii, we współpracy z ArtEZ z Arnhem, i został zaprezentowany na początku października 2010 w Auditorium ArtEZ di Arnhem.