Wydarzenie

Tino Sehgal _ (untitled) (2000)

Koncepcja: Tino Sehgal
Wykonanie: Frank Willens
Produkcja:  Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne  Dyrekcja: Boris Charmatz. Stowarzyszenie finansowane przez Ministersto Kultury i Komunikacji (Regional Direction of Cultural Affairs / Britain), Miasto Renn, the Brittany Regional Council raz the General Council of Ille-et-Vilaine.
The French Institute contributes regularly to the Museum of the international dance tours.
Współprodukcja: Tanz im August (Berlin), Kaaitheater (Bruksela), Live Entertainment Centre Pompidou – Paris, La Batie-Festival of Geneva and Annecy Bonlieu national scene in the project beneficiary PACT ERDF with the INTERREG IV A Francja- Szwajcaria
Czas trwania: 50 min

W „untitled (2000)” Tino Seghal odwołuje się do swoich przeszłych powiązań z tańcem i choreografią. Spektakl stworzony trzynaście lat temu przedstawia „scenę taneczną” XX wieku, przenosząc praktyki choreograficzne i obrazy ciał im towarzyszącym. Kiedy wystawiał swoje dzieło (nago, bez scenografii i muzyki) w Moderna Museet w Sztokholmie, kurator Jens Hoffmann tak odniósł się do jego propozycji artystycznej: „…to było jak muzeum tańca”. Od tamtego momentu wielu tancerzy próbowało włączyć do własnego stylu elementy tańca dwudziestowiecznego. Owo solowe wystąpienie jest historyczne również w tym znaczeniu, że pozwoliło artyście wypozycjonować się zarówno pośród współczesności, jak i rzeczywistości muzealnej.

Umiejscowiony w teatrze „untitled (2000)” za cel wyznacza sobie wyeksponowanie za pomocą środków teatralnych „sceny tanecznej” XX wieku, układając praktyki choreograficzne i związane z nimi wizje ciał w estetyczny porządek podobny do układu muzealnego. „untitled (2000)” stara się wyobrazić, jak mógłby wyglądać obraz świata, gdyby system wartości panujący w społeczeństwie był oparty na zasadach tanecznej choreografii. Pyta, co by się mogło wydarzyć, gdyby obecność tańca, przemiana działań ruchowych, jednoczesność produkcji i de-produkcji tańca zostały wykorzystane jako model organizacji społeczeństw.

„untitled (2000)” jest ostatnią pracą, jaką stworzył dla teatru Tino. Był to moment, w którym był wciąż związany z panującymi w tej instytucji dyskursami, zanim nie porzucił tej formy dla innych poszukiwań. Powrót do tej pracy po 13 latach od daty jej premiery stwarza dla widowni alternatywne perspektywy wglądu w to, co dzieję się w jego twórczości jako całości, z której dzięki użyciu teatralnych środków mają szansę zaistnieć nowe jakości.

www.museedeladanse.org