CLAIRE CUNNINGHAM / Wielka Brytania
Jest performerką i twórczynią multidyscyplinarnych spektakli, pracującą na stałe w Glasgow. Jest jedną z najbardziej uznanych międzynarodowych artystek niepełnosprawnych, jej prace często są wynikiem badań nad niewłaściwym użyciem kul, za pomocą których się porusza oraz eksploracji potencjału jaki kryje się w jej szczególnej fizyczności. W swoich pracach świadomie odrzuca tradycyjne techniki taneczne, wypracowane dla ciał osób nie będących niepełnosprawnymi oraz próby poruszania się naśladując estetykę ciała albo odmiennego niż jej własne.
opis zajęć
W trakcie warsztatów, prowadząca zapozna uczestników z technikami twórczymi które wykorzystuje w swojej własnej praktyce twórczej oraz podczas pracy z innymi tancerzami oraz różnymi ciałami. Zapozna uczestników z metodami budowania sposobów komunikowania i zaufania, poziomów percepcji i odkrywania różnych sposobów wykorzystania języka i głosu aby odkryć relację jaką każdy z nas ma w stosunku do własnych ciał i słownika “ruchu” jakim dysponuje. Zajęcia są skierowane do osób z doświadczeniem ruchowym i tanecznym.
ANTON OVCHINNIKOV / Ukraina
tancerz, nauczyciel, choreograf, fotograf, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zelyonka Fest w Kijowie (od 2010 roku) Od 1994 do 1998 roku pracował dla kompanii tanecznej „Hollywood Ballet” (Kijów). W 2003 roku ukończył Kijewski Państwowy Uniwersytet Kultury i Sztuki na wydziale reżyserii i choreografii. W 2005 roku założył kompanie taneczną Black O!Range Dance Theatre. W 2009 roku ukończył Kijewski Narodowy Uniwersytet Kultury i Sztuki z tytułem magistra w dziedzinie tańca współczesnego i kompozycji w Kijewskim Państwowym Uniwersytecie Kultury i Sztuki. Od 2015 roku zarządza NGO “Contemporary Dance Platform”.
opis zajęć
Warsztaty z partnerowania z uwzględnieniem balansowania ciężarem ciała i stopniem skupienia uwagi – równomierne rozłożenie równowagi, energii i prędkości. Rozpoczynamy zajęcia z partnerowania z tancerzami którzy zaznajomieni są z koncepcją „przenoszenia” ciężaru ciała w przestrzeni. Podstawowe ćwiczenia prowadzone w parach pozwolą osiągnąć uczestnikom lepsze zrozumienie w jaki sposób używać rąk w interakcji oraz harmonijnie rozkładać ciężar w momencie kiedy ciężar grawitacji znajduje się pomiędzy partnerami. Wszystkie ćwiczenia które będą wykonywane w trakcie przemieszczenia się w przestrzeni i wymagają fizycznej wytrzymałości, skupienia i umiejętności.
KÜLLI ROOSNA / Estonia & KENNETH FLAK / Norwegia
Duet choreografów tancerzy Külli Roosna (Estonia) i Kenneth Flak (Norwegia) współpracują ze sobą od 2008 roku. Obydwoje zdobyli wykształcenie w Holandii. Roosna zdobyła w 2010 roku pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Modern w Witebsku na Białorusi. Flak otrzymał w 2007 roku Nagrodę “Bessie” (New York Dance and Performance Award). Niezależnie czy tworzą swoje własne dzieła czy tańczą dla innych choreografów, ich prace dotyczą narracji i technologii odnoszących się do ciała oraz jego otoczenia. W swojej twórczości badają szeroki zakres wątków, w których można znaleźć antyczną mitologię nordycką (“God Studies”, 2008), współczesną kulturę internetu (“The Chinese Room”, 2010) a nawet systemy totalitarne (“The Wolf Project”, 2012). Podstawą wszystkich ich prac są możliwości i ograniczenia tańczącego ciała, które znajduje się w nieustającym dialogu z cyfrowymi technologiami oraz dyskursami, które je poszerzają lub występują im naprzeciw. Roosna & Flak prowadzą swoje zajęcia pod szyldem “Responsive Body” na różnych uniwersytetach, ośrodkach tańca oraz festiwalach tanecznych na całym świecie.
opis zajęć
Założeniem warsztatów jest zwiększenie indywidualnej wrażliwości oraz fizycznych umiejętności, przy jednoczesnym stymulowaniu wyobraźni uczestników. Rozpoczniemy warsztaty od prostych ćwiczeń aby wyzwolić nadmiar napięcia, podnieść tętno, zbudować siłę i wytrzymałość fizyczną. Po tej części zajęć przejdziemy do części w której będziemy poruszać się ekonomicznie aby dojść do bardziej rozbudowanych technicznie fraz ruchowych.
ADI WEINBERG / Izrael
Licencjonowana terapeutka Shiatsu, instruktorka techniki Gagya i pilates, masażystka Ayurveda-Seed. Tancerka tańca współczesnego. Współpracowała z Fresco Dance Company i Operą Izraelską oraz w wielu projektach w Izraelu m.in z choreografami: Andrea Costanzo Martini, Nadar Rosano, Efrat Rubin, Noa Zuk, Rachel Erdos, Aviv Eveguy ,Deganit Shemi, Yuval Goldstein, Shimrit Golan, Sharon Vaisvaser, Michael Miller. W roku 2013 zajęła trzecie miejsce na konkursie „NO BALLET” w Niemczech z pracą „OffLine” w choreografii Nadara Rosano. W 2014 odbyła się premiera jej solowej pracy „LivingLeaving”, powstałej w ramach rezydencji artystycznej MAAT Festiwalu (Centrum Kultury w Lublinie).
Gaga – opis zajęć
Gaga to język ruchowy Ohada Naharina, dyrektora artystycznego i choreografa Batsheva Dance Company w Tel Avivie (Izrael). Gaga jest wykorzystywana w codziennej praktyce i regularnych zajęciach przez członków tej kompanii.
Język Gagi miał swoje początki w wierze w leczniczą, dynamiczną, wiecznie zmienną moc ruchu.
Gaga tworzy ramy do poznawania oraz wzmacniania swojego ciała, a także rozwijania elastyczności, wytrzymałości i zwinności w trakcie wsłuchiwania się w swoje zmysły i wyobraźnię.
Gaga podnosi świadomość własnych fizycznych słabości, pobudza „uśpione” punkty w ciele, „obnaża” fizyczne fiksacje i oferuje sposoby na ich usunięcie.
Praca w ramach Gagi wspomaga ruch intuicyjny oraz łączy jego świadomą formę z tą nieświadomą. Gaga pozwala doświadczyć każdemu uczestnikowi warsztatów uczucia wolności i przyjemności w prosty sposób, w przyjaznej przestrzeni, w wygodnych ciuchach w towarzystwie muzyki.
Gaga funkcjonuje w dwóch odmianach: Gaga/ludzie i Gaga/tancerze.
Wariant Gaga/ludzie jest otwarty dla szerokiej gamy uczestników i dostępny dla wszystkich, niezależnie od wieku oraz poziomu wcześniejszego doświadczenia.
Wariatn Gaga/tancerze jest otwarty dla profesjonalnych tancerzy i adeptów tańca.
IGOR URZELAI / Rumunia & MORENO SOLINAS / Włochy
Igor Urzelai i Moreno Solinas są obecnie artystami rezydentami w londyjskim The Place. Rozpoczęli swoją twórczą współpracę w 2007 roku. Początkowo tworzyli jako “BLOOM! Dance collective”, obecnie jako “Igor i Moreno”. Uzyskali wiele nagród i wyróżnień, m.in: Nagrodę Rudolfa Labana za rok 2010, znaleźli się w 20 najlepszych artystów sieci Aerowaves w latach 2011, 2013 i 2015, byli beneficjetnami artystycznej rezydentury w ramach nagrody „Prix Jardin D’Europe”. Ostatnio, byli również nominowani do tytułu “Total Theatre Awards 2015”, a ich praca znalazła się w Showcase British Council na Festiwalu “Fringe” w Edynburgu 2015.
opis zajęć
Igor i Moreno w trakcie swoich warsztatów zakładają użycie improwizacji jako narzędzia pobudzenia wyraźnego sposobu tańczenia, nie zapominając o zachowaniu skupienia uwagi oraz komunikatywności i spójności pomiędzy grupą. Uczestnicy będą też pracować nad znalezieniem relacji pomiędzy oddechem, ruchem i głosem. Warsztaty są pomyślane jako szansa dla prowadzących do współdzielenia z lokalną społecznością taneczną zadań oraz materiału ruchowego z ich obecnych choreograficznych poszukiwań.
THOMAS FALK – Niemcy/Holandia
Jest tancerzem/performerem, choreografem, dramaturgiem tańca, trenerem i pedagogiem, mieszkającym w Holandii. Współpracował z wieloma choreografami i kompaniami tanecznymi, w tym m.in. Hans Hof Ensemble (Holandia), Jelena Kostic (Holandia/Serbia), Erik Kaiel (USA/Holandia), MIRA (Niemcy), Roosna & Flak (Estonia/Norwegia), Arthur Rosenfeld (Holandia/USA), Klaus Jürgens (Niemcy) i André Gingras (Kanada/Holandia). Od 2012 roku do końca istnienia kompanii, pełnił role gościnnego dyrektora artystycznego w kompanii Dance Works Rotterdam / André Gingras.
Jest członkiem Codarts Circus Arts Rotterdam since 2012, gdzie naucza tańca dla cyrkowców i kuglarzy, dodatkowo pełni tam również rolę trenera artystycznego i reżysera etiud studenckich. Jest wciąż aktywny jako tancerz i performer.
Warsztaty z partnerowania
Zajęcia praktyczne z zakresu rozumienia podstawowych technik, użycia ciężaru ciała, podnoszenia oraz zawieszenia. W ramach zajęć będziemy uczyć się wielu różnych rodzajów podnoszeń, zaczynając od najprostszych do zaawansowanych. Uczestnicy będą także tworzyć własny materiał na bazie partnerowania.
NOE SOULIE / Francja
Noé Soulier studiował w Paryskim Konserwatorium, Narodowej Szkole Baletowej Kanady oraz w PARTS w Brukseli, gdzie ukończył cykl badawczy w roku 2010. Jednocześnie ukończył licencjat z filozofii na Uniwersytecie Nanterre (Paryż X), obecnie kończy swoją pracę magisterską na Sorbonie (Paryż IV). W 2010 roku, został zdobywcą pierwszej nagrody na konkursie the Danse Élargie, organizowanym przez Le Théâtre de la Ville – Paris i Le Musée de la Danse – Rennes, za pracę „Little Perceptions”. Autor „Idéographie” w Les Laboratoires d’Aubervilliers oraz „D’un pays lointain” w Opéra National du Rhin. W 2011-2012, wziął udział w programie rezydencyjnym Le Palais de Tokyo – Paris: Le Pavillon. W 2014 stworzył Corps de Ballet dla CCN – Ballet de Lorraine.
opis zajęć
Będziemy pracować z działaniami zdefiniowanymi przez praktyczne zadania, takimi jak: uderzanie, omijanie rzucania, łapanie albo pchanie w celu osiągnięcia różnych jakości ruchu. Następnie zajmiemy się kilkoma sposobami organizowania i prezentowania tych sekwencji aby wpłynąć na uwagę widza na wybranych przez nas aspektach ruchu.
YUKO IMAZAIKE – Japonia / Izrael
Pochodzi z Osaki w Japonii. Jest certyfikowanym instruktorem jogi, praktykuje również metodę pracy terapeutycznej „metodą Ilan lev”. Finalistka konkursu „Youth America Grand Prix” w Nowym Jorku. Była stypendystką Pittsburgh Ballet Theater. Współpracowała z kompaniami z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Izraela, występowała m.in w West End (Londyn), a także z kompanią muzyczną Shiki w Japonii.
opis zajęć
Warsztaty z improwizacji będą dotyczyć wizji peryferycznej oraz połączeń pomiędzy ciałem a obecnością mentalną. Będziemy pracować nad umiejętnością bycia świadomym podmiotem, nie tracąc uwagi obecności innych uczestników grupy.
ANATOLY SCHOENFELD / Izrael
Urodzony w Kazachstanie, wyemigrował do Izraela w 1994 roku. Jest absolwentem Szkoły Tańca Klasycznego i Modern Dance „Bat-Dor Beer” (ze specjalnością: metoda RAD). Po ukończeniu szkoły był członkiem wielu kompanii tanecznych w Izraelu (Talisman, Knlbn Dance, Dance Theatre of Jerusalem i inne), brał także udział w licznych projektach niezależnych. Posiada tytuł licencjata Akademii Muzyki i Tańca w Jerozolimie. Jest zwycięzcą konkursu z roku 2008, organizowanego przez Amerykańsko-Izraelską Fundację Kulturalną.
opis zajęć
W trakcie warsztatów będziemy pracować nad następującymi elementami: koordynacja, elastyczność, siła, świadomość ciała, praca biodrami, miednicą, ruch równoległy do struktury kości, osiąganie precyzyjnych rezultatów poprzez pracę z mięśniami szkieletu niż poprzez zastosowanie kompresji. Następnie skupimy się na pracy z oddechem i ciężarem ciała, korzystaniu z siły. Wzmocnienie ciała poprzez wzmocnienie centrum oraz pozbycie się napięcia i oporu.
KAREN KASTENBAUM / Izrael
Tancerka, producentka organizacji festiwali. Była członkinią reprezentacji narodowej Izraela w gimnastyce. Ukończyła licencjat z zakresu komunikacji i nauk bahawioralnych.
opis zajęć – praca z ciężarem ciała
Podstawą zajęć jest zrozumienie iż miednica stanowi centrum ciążenia w ciele, a następnie zastosowanie tej zasady poprzez pracę z tym centrum zamiast stawiania mu oporu. Będziemy starali się ominąć proces akumulowania energii aby pozwolić jej stać się harmonijnie obecną w naszym ruchu.
Będziemy uczyć się przekazywać i przyjmować ciężar ciała poprzez zaakceptowanie własnej ciężkości.
EMANUELLE BOG’AR – Francja/Izrael
Do 18 roku życia uczyła się tańca klasycznego od profesjonalnych pedagogów w Narodowym Centrum Choreograficznym imienia Carolyn Carlson we Francji. Od 2007 roku uczyła się w SEAD (Eksperymentalna Akademia Tańca w Salzburgu) w Austrii, gdzie uczestniczyła w intensywnym programie studiów, w ramach którego kształciła się z: modern dance, improwizacji, choreografii, teatru, jogi. Współpracowała z choreografem Robertem Olivanem. W roku 2010 otrzymała dyplom nauczyciela tańca współczesnego w Paryżu i rozpoczęła współpracę także z francuskimi choreografami.
W 2012 roku przeniosła się do Izraela, gdzie podjęła współpracę Liat Dror and Nir Ben Gal. Została wyróżniona tytułem „Wybitnego Artysty” przez wydział artystyczny Olim Hadashim.
Warsztaty z repertuaru kompanii Liat Dror and Nir Ben Gal
Warsztaty będę skupiały się na łączeniu koordynacji ruchu w celu osiągnięcia efektu przepływu, z uwzględnieniem pracy z ciężarem ciała oraz stawami („świadomość energii”). Zajęcia zbudowane na elementach choreografii wystawianej przez kompanię Liat Dror and Nir Ben Gal.
ANAÍSA LOPES / Portugalia
W 2012 roku, zdobyła dyplom z tańca współczesnego w Lisbon Escola Superior de Dança. Otrzymała także dyplom ukończenia Sociedade Nacional de Belas Artes (2000 r.) na specjalizacji rysunek, ukończyła również studia z architektury na Faculdade de Arquitectura (2007 r).
Porusza się wśród następujących stylów tanecznych: Hip Hop, House, Breakdance, Waacking, Vogue. Nadal kształci się m.in w Nowym Jorku, Paryżu, Wiedniu, Londynie.
Od 2006 roku uczy tańca. Utworzyła kobiecą grupę hip-hopową o nazwie “ButterflieSoulflow”. Jest autorką „Corpo (i)lógico” prezentowanego na Festival de Criadores Emergentes. W 2012 roku realizowała projekt “Orchidaceae Urban Tribal”
Jako performerka w świecie tańca współczesnego współpracowała z następującymi twórcami: Kwenda Lima, Joana Antunes, Filipa Francisco, Marco Ferreira, Tiago Guedes, Ricardo Ambrózio oraz Victor Hugo Pontes.
opis zajęć
Choreografia do spektaklu „Hu(r)mano” odkrywa, w nietypowy i żywy sposób, powiązania pomiędzy współczesnymi a ulicznymi technikami tańca.
Cechą dystynktywną „Hu(r)mano” jest użycie w spektaklu słownika tańca ulicznego, igrając ze stale występującym napięciem pomiędzy „ludzkim ja” a „miejskim my”.
Warsztaty będą skupione wokół tego co można nazwać kolektywnie „ruchem człowieka w mieście”, ruchem będącym nastawionym na stałe poszukiwanie znaczenia i wartości w tańcu, którego wynikiem jest zmutowana i abstrakcyjna forma.
MARCO DA SILVA FERREIRA / Portugalia
Rozpoczął swoją taneczną karierę w 2004 roku. Współpracował m.in. z: Companhia de Dança do Norte, Companhia Tok’art oraz Companhia Instável. Wystąpił w wielu projektach m.in. „Shelters” Hofesha Shechtera, “Rendez-vous” i “A strange land” Victora Hugo Pontesa. Był zwycięzcą konkursu “Eurobattle 2009” w kategorii “Nowy styl” oraz portugalskiej wersji programu telewizyjnego “So you think you can dance”. Zadebiutował jako choreograf pracą “Nevoeiro 21” w Palcos Instáveis w Teatrze Campo Alegre (2012). Kolejny spektakl “Réplica…éplica…éplica” o charakterze site-specific (2013) zdobył wiele międzynarodowych wyróżnień.
opis zajęć
Choreografia do spektaklu „Hu(r)mano” odkrywa, w nietypowy i żywy sposób, powiązania pomiędzy współczesnymi a ulicznymi technikami tańca.
Cechą dystynktywną „Hu(r)mano” jest użycie w spektaklu słownika tańca ulicznego, igrając ze stale występującym napięciem pomiędzy „ludzkim ja” a „miejskim my”.
Warsztaty będą skupione wokół tego co można nazwać kolektywnie „ruchem człowieka w mieście”, ruchem będącym nastawionym na stałe poszukiwanie znaczenia i wartości w tańcu, którego wynikiem jest zmutowana i abstrakcyjna forma.
VÍTOR FONTES / Portugalia
Tancerz, dyrektor artystyczny i główny choreograf All About Dance Company and All About Dance Troupe (od 2000 roku) Członek zarządu i dyrektor All About Dance Academy. Jest również dyrektorem Hip Hop International Portugal (JVJ-Events Ltd).. Posiada tytuł magistra z Zarządzania Sportu (2010) oraz licencjat z zakresu Sportu i Edukacji Fizycznej na FADEUP(2003). Jako choreograf i tancerz brał udział w licznych spektaklach m.in w nagradzanym „Urban Ballets” (international art project for Imaginarius 2013).
opis zajęć
Choreografia do spektaklu „Hu(r)mano” odkrywa, w nietypowy i żywy sposób, powiązania pomiędzy współczesnymi a ulicznymi technikami tańca.
Cechą dystynktywną „Hu(r)mano” jest użycie w spektaklu słownika tańca ulicznego, igrając ze stale występującym napięciem pomiędzy „ludzkim ja” a „miejskim my”.
Warsztaty będą skupione wokół tego co można nazwać kolektywnie „ruchem człowieka w mieście”, ruchem będącym nastawionym na stałe poszukiwanie znaczenia i wartości w tańcu, którego wynikiem jest zmutowana i abstrakcyjna forma.