Wydarzenie

Warsztaty Tańca Współczesnego

Sławek Bendrat Polska / Szwajcaria
Tancerz, choreograf, reżyser. Studiował na wydziale pedagogiki baletu Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest również absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu. Przez wiele lat jako tancerz był związany z Polskim Teatrem Tańca Ewy Wycichowskiej w Poznaniu, biorąc udział w licznych premierach w kraju i na całym świecie.
W Szwajcarii współpracował również z Klein Theater w Lucernie i SIWC w Zurychu. Kolejne dwa lata pracował w zespole Baletu Narodowego w Marsylii kierowanego przez Frederica Flamanda, gdzie oprócz ról w bieżącym repertuarze, stworzył własną choreografię Le Manque, a ponadto pracował z takimi twórcami jak: Nacho Duato, Yasu Endo, Lucinda  Childs.
Latem 2008 roku wspólnie z Dominikiem Krawieckim zrealizował film ID.W 2010 roku otrzymał nagrodę za solo Pinku chirashi w konkursie na choreografię solową  Baltic Movement Contest, w Gdańsku. Rok później w Bernie stworzył grupę Pink Mama Theatre w składzie: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Simon Reimold, Angelika Rohrer. Przedstawienia zespołu są interdyscyplinarne, równorzędną rolę w nich stanowią: taniec, śpiew, tekst. Pink Mama Theatre w sezonach 2013/2015 jest rezydendem w Dampfzentrale Bern .
W Szwajcarii Bendrat pracuje również jako  pedagog tańca, a jako tancerz współpracuje z Bernballet.

Na  lekcjach  tańca współczesnego, które prowadzi Sławek Bendrat, wykorzystywane  są jego  wieloletnie doświadczenia  zdobyte  podczas  pracy w wielu europejskich zespołach i pięcioletniej pracy  pedagogicznej w Szwajcarii. Lekcja bazuje na  wykorzystaniu  technik „floor work” i  „release „, oraz innych  ćwiczeń, które   jednocześnie wzmacniają  sprawność fizyczną  tancerza. Nacisk kładziony jest  na prace  nad   płynnością ruchów i opanowania technicznego materiału  choreograficznego. Istotną częścią  lekcji jest ćwiczenie frazy ruchowej, w której  analizowane  są detale i  interpretacja  każdego  ruchu. Materiał ruchowy  często składa się  z  małych  gestów, które umożliwiają  tancerzowi   wydobycie emocji w ruchu.

Natalia Iwaniec / Polska
Urodziła się w Polsce i obecnie pracuje w kraju jako tanerka freelancer i nauczycielka. Ukończyła studia teatrologiczne w Krakowie (tytuł magistra), dodatkowo zdobyła także wykształcenie z tańca  na Akademii Tańca we Wrocławiu.
Jej pierwsze spotkanie z techniką tańca GAGA miało miejsce podczas warsztatów prowadzonych przez Arkadi Zaidesa w Poznaniu (Stary Browar Nowy Taniec). Po tym doświadczeniu postanowiła przyjrzeć się dokładniej izraelskiej scenie tańca poprzez udział w warsztatach takich pedagogów jak: Yasmeen Godder (release), Tal Avni (kontakt improwizacja i badanie ruchu), Yossi Berg i Oded Graf (taniec współczesny i improwizacja) Yaniv Mitzner (kontakt improwizacja) oraz LeeSaar The Company (GAGA)
Natalia została certyfikowanym nauczycielem GAGI w 2012 roku

Gaga to język ruchowy Ohada Naharina, dyrektora artystycznego i choreografa Batsheva Dance Company w Tel Avivie(Izrael). Jest to metoda pracy z ciałem pomocna dla tancerzy, jak i dla wszystkich, którzy lubią się ruszać. Jest to świadoma praca poprzez instynktowne poruszanie całą strukturą ciała. Dzięki tej metodzie ciało uzyskuje większą giętkość i elastyczność. Nauczyciel porusza się z uczniami przez cały czas trwania zajęć, co pozwala się uczniom inspirować tym, jak porusza się nauczyciel. Obecnie Gaga jest jedną z najbardziej wpływowych metod pracy w Izraelu. Tancerze korzystają z Gaga, by rozwijać swoje ciało na wielu płaszczyznach i wykorzystywać jego możliwości natomiast wszyscy ludzie, którzy po prostu potrzebują wysiłku fizycznego, chętnie uczestniczą zajęciach Gaga people, które w Tel Avivie i w wielu innych miejscach na świecie odbywają się codziennie. Gaga jest codziennym treningiem dla tancerzy zespołu Batsheva Dance Company w Tel Avivie, Izraelu. Gaga jest punktem wyjściowym dla Ohada w tworzeniu materiału choreograficznego.Jest to metoda, która ciągle się rozwija dzięki pracy Ohada i wszystkich nauczycieli gaga na świecie.

Aurora Lubos / Polska
Od 1997 związana z gdańską sceną tańca, współpracowała między innymi z Gdańskim Teatrem Tańca, Nadbałtyckim Centrum Kultury , Bałtyckim Uniwersytetem Tańca, Teatrem Dada von Bzdulow, Klubem Winda, Klubem ŻAK w Gdańsku, Specjalistycznym Ośrodkiem Wsparcia w Rusocinie.
Od 2000 roku aktorka angielskiego teatru Vincent Dance Theatre.
Autorka kilku autorskich realizacji: spektakli solowych ( „Zanzibar”, „Niedokończone”, „ Nóż , Koń i Schody”, „AKTY”, „ Nie Wolno“), instalacji ( „Still Alive”, „Cykl Pokarmowy”, „Bez Domu“), performansów ( „AKT1”, „4 Kąty”, „Akt na dwie- Ostatki”), krótkich animacji ( cykl „Winter 2010”).

Wierzę, że sztuka może zmieniać, że potrafi nami potrząsnąć i wywołać refleksję nad otaczającą nas rzeczywistością. Wierzę również, że powodem do tworzenia nie może być tylko czysto estetyczny walor wypowiedzi, ale przede wszystkim jej  treść. Dlatego w swojej pracy, także w warsztatach, skupiam się na zapewnieniu struktury – przestrzeni do zabawy z konkretnymi tematami, które nas – uczestników i mnie –  poruszają. Staram się zbudować ramy wypełnione grami i zadaniami stymulującymi do dogłębnych poszukiwań. Improwizując, wspólnie znajdziemy ruch, dźwięk, tekst czy teatralną odpowiedź na nurtujące pytania. Będzie to czas i miejsce na owocny eksperyment, ale będzie również miejsce na błędy i niepowodzenia.

Irad Mazliah Izrael
Choreograf, tancerz, dyrektor artystyczny. Urodzony w 1975 roku w Kanadzie.
Po ukończeniu służby wojskowej i karierze instruktora w rezerwacie przyrody w Izraelu rozpoczął naukę tańca klasycznego i współczesnego w Sadna Dance School w Izraelu. W tym samym czasie tańczył już na scenie oraz tworzył własne spektakle.
Spektrum jego zainteresowań rozciąga się od sztuki tańca, teatru, działań typu site-specific do tworzenia autorskich scenografii i prac plastycznych. Jego prace pokazywano na wielu festiwalach, w przestrzeniach muzealnych, galeriach i w przestrzeniach publicznych. Od 2003 współpracuje jako tancerz i twórca z wieloma teatrami tańca w Izraelu. Ponadto, jest autorem scenografii do spektakli w reżyserii Nizan’a Cohen’a i choreografii Michael’a Getman’a.
W latach 2008-2010 studiował Sztuki Interdyscyplinarne na Akademii Sztuk Pięknych w Tel Avivie. W roku 2004 ukończył Kurs dla nauczycieli Pilates’u i od tego czasu jest również czynnym instruktorem w tej dyscyplinie.
Irad Mazliah jest również pomysłodawcą i współtwórcą the Sadna Dance School w Haifie w Izraelu – profesjonalnego trzyletniego programu edukacji tancerzy i artystów sztuk performatywnych. Był wielokrotnie nagradzany w dziedzinie tańca i choreografii, otrzymywał również stypendia przyznawane przez Amerykańsko-Izraelską Fundację Kulturalną. W 2010 roku Polski Instytut w Izraelu przyznał Iradowi
stypendium, które zapoczątkowało współpracę z polskim choreografem Rafałem Dziemidokiem. W latach 2011–2012, objął stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Tańca Intimadance, organizowanego przez Teatr Tmuna w Tel Avivie. W ostatnim czasie współpracował z Teatrem Tańca Zawirowania reżyserując i tworząc choreografię do spektaklu Navigation Song. Współpracuje również z Komuną Warszawa jako performer w spektaklu Terry Pratchett. Nauki społeczne.

Warsztaty będą zawierały elementy pilatesu oraz rozgrzewki opartej na współczesnych metodach ruchu. W rozgrzewce mogą brać udział uczestnicy bez względu na poziom. Zadaniem do zrealizowania w trakcie warsztatów będzie stworzenie krótkich etiud według ustalonego porządku z wykorzystaniem chaotycznego jednak sprawnego ciała. Poprzez wykorzystanie choreograficznych narzędzi będziemy się starali stworzyć krótkie układy taneczne określone przez pytania powstałe w trakcie początkowego procesu ruchu. Innymi słowy będziemy tworzyć i tańczyć.

Aoife McAtamney / Irlandia
Aoife McAtamney ukończyła w 2009 roku międzynarodowy program D.A.N.C.E. Across Europe pod dyrekcją Williama Forsythe’a, Wayne’a McGregora, Frederica Flamanda i Angelin Preljocaj’a. Artystka współpracowała m.in. z takimi twórcami jak: Sara Rudner (NYC), Regina van Berkle (GER), Anneke Hansen (NYC), Emma Martin (IRE) and T.R.A.S.H (NL). W przeszłości była również: Artystą Towarzyszącym dla organizacji Dance Ireland (2012), artystką programu Modul Dance Carte Blanche (2012/2013) i współzałożycielką DISH Dance (www.dishdance.com). Jest artystką biorącą udział w programie Aerowaves na rok 2014. Aoife McAtamney wzięła udział m.in. w następujących spektaklach: Sweetheart that’s the interesting part… (Pavillon Noir, Aix-en-Provence), The Spinner (TURNAROUND Festival Dublin), EMPTY ECHO/softer swells (Dublin Dance Festival, Dublin Fringe Festival and the Operaestate Festival Veneto, The Place), What’s The Matter? (Dublin Fringe Festival, Firkin Crane) and EGG CHARADE we współpracy z Nina Vallon (Dublin Dance Festival, Rough Cuts Festival Frankfurt).

Celem warsztatów jest wspólne doskonalenie głębokiej wrażliwości i wyczucia na taniec. Będziemy się starali to osiągnąć poprzez pracę z oddechem a także takie techniki ruchu jak: „release” i „flow”. Na poziomie fizycznym będziemy ćwiczyć szybkość i artykulację cielesną, stawiając nacisk na badanie rozumienia relacji pomiędzy naszym wewnętrznymi odczuciami a ich zewnętrznymi manifestacjami za pomocą naszych kończyn. Wszystkie jakości i techniki z którymi spotkamy się w trakcie zajęć, każdy z uczestników będzie mógł wziąć ze sobą i rozwijać dalej według własnych potrzeb.

Anton Ovchinnikov / Ukraina
Urodzony w 1971 w Kijowie. Ukończył szkołę średnią w 1988 roku, po czym służył w Armii Sowieckiej. Od 1994 do 1998 roku pracował dla profesjonalnej kompanii tanecznej „Hollywood Ballet” (Kijów).
Pobierał nauki w zakresie jazz dance u Anny Braslavskaya w Moskwie i tańca współczesnego u Michaela Guttiereza w USA na Międzynarodowym Festiwalu Warsztatowym TSEH w Moskwie w 1995 roku. Od tamtego momentu co roku odwiedzał różne istotne wydarzenia związane z tańcem w całej Europie.
W 2003 roku ukończył Kijewski Państwowy Uniwersytet Kultury i Sztuki na wydziale reżyserii i choreografii.
W 2005 roku założył kompanię taneczną Black O!Range Dance Theatre. Zespół ten bierze udział w większości największych festiwali tanecznych na Ukrainie, Białorusi i Rosji.
W 2009 roku ukończył Kijewski Państwowy Uniwersytet Kultury i Sztuki z tytułem magistra w dziedzinie tańca współczesnego. Od tego czasu naucza tańca współczesnego i kompozycji w swej macierzystej uczelni.
W 2010 roku powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Tańca Zelyonka Fest w Kijowie. Od tamtej pory jest także dyrektorem artystycznym tego wydarzenia.
W 2013 roku razem z Antonem Safonovem założył nową kompanię: M.O.S.T. Dance Project.
Jest tancerzem, nauczycielem, choreografem, dyrektorem festiwalu, fotografem.

W trakcie moich zajęć z tańca współczesnego pracujemy na czterech różnych poziomach:
– koordynacja oddechu i ruchu. Na tym poziomie zaczniemy pracę z tancerzami będącymi na początku swojej edukacji tanecznej ale część z nich będzie kontynuowana przez uczestników warsztatów również na etapie zaawansowanym. Powodem do wykorzystania tej techniki jest jej prostota i brak konieczności używania większej przestrzeni w studio ale również jej powszechne zastosowanie w większości zachodnich technik służących samoregulacji i samodoskonaleniu się z wykorzystaniem poprawnego głębokiego oddechu z użyciem „centrum”. Z tego właśnie powodu nie możemy pominąć tego elementu. Używając proponowanego zestawu ćwiczeń uczymy się jak racjonalnie wykorzystywać energię w trakcie poruszania się w przestrzni.

– poruszanie się w przestrzeni. Rozpoczynając nasze poszukiwania od najprostszych zasad przeniesienia wagi z jednej strony na drugą po moment odnalezienia równowagi, w trakcie trwania lekcji będziemy przechodzić do trudniejszych sposobów poruszania się, zawsze skupiając naszą uwagę na momencie przejścia i przeniesienia ciężaru z jednej nogi na drugą oraz od stóp do dłoni z uwzględnieniem wszystkich możliwych miejsc oparcia na naszym ciele. Obieramy za cel poprowadzenie szybkości, dokładności i bezpieczeństwa poruszania się na różnych poziomach do maksimum, za każdym razem starając się kontrolować zmianę równowagi oraz jej utratę

– interakcja z partnerem.  Roznoszenie równowagi, energii i szybkości. Rozpoczynamy zajęcia z partnerowania tylko z tancerzem który jest już dobrze zapoznany z ideą przenoszenia ciężaru ciała w przestrzeni. Podstawowe ćwiczenia w parach pozwolą nam lepiej zrozumieć jak używać dłoni w interakcji i rozmieszczania ciężaru w sytuacji kiedy centrum grawitacji jest umiejscowione pomiędzy parnterami. Wszystkie ćwiczenia które będziemy realizować zakładają przemieszczanie się w przestrzeni i wymagają od uczestników wytrzymałości, skupienia i umiejętności.

– jestem w przestrzeni a przestrzeń jest we mnie. Ta część lekcji będzie dotyczyć rozwinięcia poczucia przestrzennego i umiejętności odczuwania samych siebie jako części tej przestrzeni. Większa część realizowanych ćwiczeń jest skierowana na rozwój pobocznej koncentracji i umiejętności dostrzegania partnerów znajdujących się obok nas. Będziemy się uczyć jak odczuwać przestrzeń oczami, uszami i skórą.

Elvira Zuñiga Niemcy / Włochy
Od 1997 do 2001 roku studiowała taniec na Narodowym Uniwersytecie Heredii (Costa Rica), gdzie została dyplomowanym tancerzem współczesnym.
Od 2003 do 2007 roku studiowała w Folkwang Hochschule w Essen (Niemcy), kierowanym przez Pinę Bausch, gdzie uzyskała tytuł licencjatu jako tancerka solowa.
Od 2008 do 2013 roku była członkinią kompanii tanecznej Tanztheater Bielefeld w Teatrze Miejskim w Bielefeld, gdzie reżyserem był Gregor Zöllig.
Współpracowała w przeszłości z kilkoma uznanymi choreografami, w tym m.in. z: André Gingras, Simone Sandroni, Guilherme Botelho, Rainer Behr, Reinhild Hoffmann. W okresie od roku 2008 do 2013, stworzyła jako choreografka kilka projektów społecznościowych, we współpracy i ze wsparciem Teatru Miejskiego Bielefeld.
Od 2013 pracuje jako tancerka kompanii Déja Donné.

Zajęcia rozpoczną się rozgrzewką na podłodze z wykorzystaniem zasad techniki release z rozwinięciem do pozycji stojącej. Będziemy używali sekwencji z wykorzystaniem ruchu spiralnego, skupimy się również na ciele w przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem kierunków ruchu. Elementy takie jak przemieszczanie się w przestrzeni, partnerowanie, jakość ruchu będę również podejmowane w trakcie zajęć.