Wydarzenie

Warsztaty tańca współczesnego dla tancerzy średniozaawansowanych i zaawansowanych

Warsztaty dla tancerzy zaawansowanych – grupa A

10:00-11:30 – Renae Shadler
11:45-13:15 – Joy Alpuerto Ritter
13:30-15:00 – Inna Aslammowa

Warsztaty dla tancerzy średniozaawansowanych – grupa B

10:00-11:30 – La Macana
11:45-13:15 – Inna Aslamowa
13:30-15:00 – Joy Alpuerto Ritter


La Macana to zespół taneczny z siedzibą w Galicji (Hiszpania), założony w 2009 roku przez Caterinę Varelę i Alexisa Fernándeza. Ona jest tancerką, choreografką, producentką i dyrektorką różnych projektów promujących sztuki performatywne w Hiszpanii, on – znanym tancerzem i choreografem kubańskiego pochodzenia. Artyści otrzymali wiele nagród i zostali bardzo dobrze przyjęci na arenie międzynarodowej, występując w ponad dwudziestu pięciu krajach i współpracując z różnymi teatrami w całej Europie. Ci, którzy znają La Macana oczekują spektaklu o silnym materiale fizycznym, starannej poetyce i bliskiej relacji z publicznością.

Opis warsztatów _WHAT OCCURS BETWEEN_

Lubimy sobie partnerować, bo lubimy się wspólnie poruszać. Dla nas najbardziej naturalnym sposobem tańca jest poruszanie się z drugą osobą. Tylko wtedy „coś między nami zachodzi”. I właśnie z tego „coś między nami zachodzi” budujemy dialog w ruchu. W ruchu, który jest konsekwencją, a nie przyczyną. W ruchu, który jest wytworem intuicji, wytworem ciała, które po prostu „wie”. Z ciała, które jest gotowe „słuchać” i odpowiadać na wszelkie działania.
Każdy, kto był choć raz na warsztatach La Macany, spodziewa się ćwiczeń z bardzo mocnym fizycznym materiałem, z wystarczającą ilością improwizacji kontaktowej (Contact improvisation), spodziewa się potrzeby reagowania na proponowane działania i oczekuje licznych gier z fizycznym komponentem, w parach i w grupach. Po to, aby osiągnąć stan czujności, stan dostępności, który uważamy za tak ważny w pracy partnerskiej.


Inna Aslamova to tancerka, choreografka, pedagożka i organizatorka wydarzeń artystycznych z zakresu tańca współczesnego w Białorusi. Ukończyła fizykę na Homelskim Państwowym Uniwersytecie Medycznym (Białoruś). Zaczęła uczyć się tańca współczesnego uczęszczając na warsztaty taneczne w różnych krajach – specjalne podziękowania dla nauczycieli: Douglas Nielsen (USA), Miroslava Kovarova (Słowacja), Joe Alter (USA), Rosalind Crisp i Andrew Morrish (Australia).
W 1994 roku założyła Grupę Tańca Współczesnego „Quadro”, tworzyła spektakle i projekty, które prezentowane były w różnych krajach Europy, Korei Południowej i Wielkiej Brytanii. W latach 2001–2008 Inna była kierowniczką Działu Tańca Współczesnego Dziecięcej Szkoły Tańca w Homlu, nauczycielką Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (Homel), w latach 2013–2018 współorganizatorką, a od 2018 roku dyrektorką artystyczną Festiwalu Teatru Fizycznego i Teatru Tańca „Plastforma” (Mińsk).
Inna uczyła techniki tańca współczesnego, improwizacji i kompozycji dzieci i dorosłych w ramach festiwali i programów edukacyjnych w Białorusi, Polsce, Mołdawii, Francji, Rosji, Ukrainie, Szwecji i Niemczech.
Była inicjatorką i współtwórczynią takich projektów jak „Niezwykła noc teatrów” (Homel, od 2011 r.), „Letnia Szkoła Artystyczna Muzeum Marka Chagalla / Warsztaty młodych tancerzy i artystów” (Witebsk, Białoruś 2007–2011; Nienburg, Niemcy – 2011 r.). Razem z Daniilem Belkinem (Ukraina) Inna stworzyła projekt edukacyjny „The LAB Center” (od 2017 r.) oraz „ID Dance Project” (kontekst artystyczny).

Opis warsztatu dla tancerzy średnio zaawansowanych:

Temat warsztatów: „Zmieniając punkt skupienia, zmieniamy jakość ruchu”. Swoje zajęcia opieram na improwizacji i frazie tanecznej. Podczas ruchu będziemy zwracać uwagę na konkretny aspekt ciała. Podążając za tym procesem zyskamy możliwość obserwowania naszego ruchu zamiast jego kontrolowania. To pozwali nam ujawnić nasze możliwości ruchowe i różne sposoby tanecznej obecności. Nauczymy się tanecznej frazy i zbadamy wpływ różnej jakości uwagi na postrzeganie formy.

Opis warsztatu dla tancerzy zaawansowanych:

Czas podzielić się pomysłami, które inspirują mnie do tańca!
Wierzę, że nasze ciało jest idealnym tworem. To Wszechświat z własną świadomością i niesamowitymi zdolnościami. Możemy uważać nasze ciało za najbliższego partnera/partnerkę i na tej podstawie budować relacje. Możemy wymyślać różne zasady ruchu i oferować naszemu ciału naukę oraz zabawę. Możemy poruszać się i obserwować różnorodność form zrodzonych z jednej zasady. Im precyzyjniej pracujemy z narzędziem tanecznym w środku, tym bardziej wielowymiarowy i zapierający dech w piersiach jest kształt zewnętrzny.
Co zrobimy w praktyce? Podczas zajęć dokonamy „tuningu” ciała. Na pewno porozmawiamy o tym, w jaki sposób stoimy na podłodze. Użyjemy kilku obrazów, aby wprowadzić do naszego ciała różne cechy. Poznamy kilka zasad ruchu (narzędzia taneczne) i pobawimy się ich stosowaniem do naszego ciała.
Materiał do nauki dobiorę zgodnie z doświadczeniem grupy.
Przyjrzyjmy się naszemu ciału głębiej i tańczmy!


Joy Alpuerto Ritter urodziła się w Los Angeles i dorastała we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech. W młodości kształciła się w Ballettschule Armin Krain i uczyła się filipińskiego tańca ludowego w grupie tańca kulturowego prowadzonej przez matkę. W 2004 roku Joy ukończyła Palucca School in Dresden z dyplomem z dziedziny tańca. Zaczęła pracować jako niezależna tancerka z choreografami takimi jak Christoph Winkler, Heike Hennig, Wangramirez, Constanza Macras i Yui Kawaguchi. Po rozszerzeniu swojego repertuaru o style tańca miejskiego, stała się częścią sceny kultury hip hop i voguing ballroom w Berlinie. Zdobyła nagrody w kilku bitwach tanecznych w Europie. W 2011 roku dołączyła do Cirque du Soleil jako tancerka i artystka powietrzna podczas trasy „Michael Jackson Immortal World Tour”. Od 2013 roku jest tancerką i reżyserem prób zespołu Akram Khan Company – spektakle „ITMOI”, „Kaash” i „Until the Lions”. W 2016 roku została nominowana przez National Dance Awards UK do tytułu Outstanding Modern Female Dancer (wybitna tancerka współczesna) za udział w spektaklu „Until the Lions”.
Dzięki spektaklowi indywidualnemu „Babae” zyskała międzynarodowe uznanie jako choreografka. Jest też jedną z artystek Aerowaves 2020. Od tego czasu Joy nawiązywała nowe współprace jako choreografka i współchoreografka z Akram Khan (Wielka Brytania), Ballett Black (Wielka Brytania), Chen Shi-Zheng (Nowy Jork), Riz Ahmed (Wielka Brytania), Viviana Durante (Wielka Brytania), Floria Sigismondi (Kalifornia, USA), Florence and the Machine (Wielka Brytania).
Jako nauczycielka Joy prowadziła warsztaty podczas IDW – International Dance Week Budapest, Marameo Berlin, Summer intensive Orsolina28, Ugnayan (festiwal online, Filipiny), Towards Vivencia (warsztaty online) oraz tworzyła spektakle na zamówienie w SEAD – Salzburg Experimental Dance Academy, DAF – Wydział Sztuki Tańca w Rzymie i Beijing Dance Academy w Chinach.

Opis warsztatu:

Warsztat Joy to treningowa fuzja różnych technik ruchowych. Jej wszechstronne doświadczenie w balecie, hip-hopie, voguingu, filipińskim tańcu ludowym i tańcu współczesnym sprawiło, że rozwinęła ciekawą mieszankę cech ruchu. Na zajęciach Joy skupi się na takich technikach jak: body isolation, waving, groove oraz floor work. Połączy te elementy z tańcem współczesnym i wytrenuje ciało, by było silnie ugruntowane, ale jednocześnie prezentowało się dynamicznie i szlachetnie w przestrzeni. Rytm fizyczny i muzykalność będą ważnymi elementami, które będą ćwiczone w kilku kombinacjach i ćwiczeniach.
W ramach warsztatów nie zabraknie również zadań improwizacyjnych, podczas których tancerze i tancerki będą pracować nad koncepcjami ruchu i różnymi stanami ciała jako wyzwaniem do zaangażowania kreatywności i odkrywania indywidualnych cech i ekspresji.


Renae Shadler pracuje jako choreografka i tancerka od 2011 roku. Jako założycielka kolektywu artystycznego tworzącego multidyscyplinarne performansy z artystami podróżującymi i nieprofesjonalnymi uczestnikami, RENAE SHADLER & COLLABORATORS (2012 r.), tworzyła dzieła pokazywane w teatrach, na dworcach kolejowych i placach miejskich. Renae prezentowała i rozwijała swoje prace m.in. w Dancehouse Australia, Palais de Tokyo Museum, Tanzhaus Zürich i HELLERAU – European Centre for the Arts. Jej obecne projekty obejmują trwające laboratorium badawcze „Moving through Thresholds” i serię podcastów „Worlding”, które, zakotwiczone w dyskursie posthumanistycznym, badają wzajemny proces tego, jak jednocześnie kształtujemy i jesteśmy kształtowani przez nasze środowisko. http://renaeshadler.com/

Opis warsztatu:

Zajęcia Renae skupią się na rozwijaniu dynamicznych i precyzyjnych myślących ciał. Spotkanie rozpocznie się od fizycznej rozgrzewki i serii ćwiczeń technicznych zgłębiających ciężar i relacje przestrzenne, które następnie rozwiną się w ustrukturyzowane improwizacje.
Renae wywodzi się ze środowiska performerskiego, w swoje zajęcia uwielbia angażować wyobraźnię zakorzenioną w jej praktyce choreograficznej zwanej „Worlding” (od 2015 r.), która koncentruje się na nawiązywaniu relacji i uczeniu się z różnymi ludzkimi i nie-ludzkimi ciałami.
Przygotuj się na pot, eksplorację i poznawanie poprzez aktywację całego ciała.


KRYTERIUM PODZIAŁU NA GRUPY:

Do grupy zaawansowanej A zapraszamy osoby spełniające każdy z następujących warunków:
– systematyczny, aktywny udział w spektaklach / projektach o zasięgu krajowym jak i międzynarodowym,
– bardzo dobra znajomość nomenklatury tańca współczesnego,
– wysoka świadomość własnego ciała,
– regularne uczestnictwo w warsztatach technik tańca współczesnego w kraju i zagranicą od powyżej 7 lat,
– studenci, absolwenci szkół artystycznych.

Do grupy średniozaawansowanej B zapraszamy osoby odznaczające się:
– podstawową świadomością własnego ciała,
– podstawową znajomością nomenklatury tańca współczesnego,
– udziałem w zajęciach z techniki tańca współczesnego minimum 5 lat,
– wcześniejszym uczestnictwem w warsztatach z tańca współczesnego minimum 5 lat,
– udziałem w miniaturach i etiudach o zasięgu regionalnym.


Koszt udziału: 100 zł

UWAGA:
1. Liczba miejsc w grupach warsztatowych jest ograniczona.
2. Decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą. Wpłat prosimy dokonywać dopiero po potwierdzeniu informacji od organizatorów o wolnych miejscach w grupie.
3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo przekierowania Uczestnika do innej grupy.
4. Dowód wpłaty należy przesłać na adres: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
5. Warsztaty są adresowane do osób powyżej 16 roku życia.