Wydarzenie

Warsztaty tańca współczesnego [HARMONOGRAM 9-11.11.2024]

Zapraszamy wszystkich miłośników tańca do Lublina na warsztaty, które poprowadzą Goście Festiwalu. W tym roku będą to: Patricia van Deutekom, Yana Reutova, Jakub Mędrzycki, Yotam Peled oraz Benjamin Kahn.

HARMONOGRAM WARSZTATÓW:

Bloki warsztatowe dla osób początkujących:

9.11 / sobota
godz. 10:00–12:00 – Patricia van Deutekom
10.11 / niedziela
godz. 10:00–12:00 – Yana Reutova
11.11 / poniedziałek
godz. 10:00–12:00 – Jakub Mędrzycki

Koszt: 100 zł / 180 zł / 250 zł;
10 % dla posiadaczy Karty Aktywnego Uczestnika/Aktywnej Uczestniczki TANIEC TO MY

Miejsce: Centrum Kultury w Lublinie, sale prób

Bloki warsztatowe dla tancerzy średnio i zaawansowanych*:

9.11 / sobota
godz. 10:00 – 12:00 – Yotam Peled / Sale prób Centrum Kultury w Lublinie
godz. 12:15 – 14:15 – Patricia van Deutekom / Sale prób Centrum Kultury w Lublinie
10.11 / niedziela
godz. 10:00 – 12:00 – Patricia van Deutekom / Sale prób Centrum Kultury w Lublinie
godz. 12:15 – 14:15 – Yotam Peled / Sale prób Centrum Kultury w Lublinie
11.11 / poniedziałek
godz. 10:00 – 14:00 – Benjamin Kahn / Sale prób Centrum Kultury w Lublinie

Koszt: 180 zł / 360 zł / 500 zł; -10 % dla posiadaczy Karty Aktywnego Uczestnika/Aktywnej Uczestniczki TANIEC TO MY
*zapisy na blok zajęć do jednego nauczyciela

Miejsce: Centrum Kultury w Lublinie, sale prób

 

NAUCZYCIELE:

Patricia van Deutekom


Ukończyła studia na kierunku taniec na ArtEZ University of the Arts w Arnhem w 2005 roku i została główną tancerką w zespole Jens van Daele | Burning Bridges. Wystąpiła w ponad 20 krajowych i międzynarodowych produkcjach van Daele, pełniąc również funkcję współchoreografki oraz kierowniczki prób. W kwietniu 2021 roku Patricia założyła własny zespół, Vandeutekom Collective (wcześniej znany jako Lava Collective), aby rozwijać swój unikalny styl oraz artystyczny charakter jako choreografka. Dla Vandeutekom Collective stworzyła spektakle: „Furia” (2022), „Mist” (2022), „étude des hommes” (2023) oraz „La Despedida” (2023), za który została nominowana do nagrody Swan dla najbardziej imponującego występu tanecznego w 2023 roku. Patricia prowadzi zajęcia w różnych krajowych i międzynarodowych akademiach tańca i szkołach artystycznych, takich jak: Codarts Rotterdam, Fontys University of the Arts Tilburg, ArtEZ University of the Arts Arnhem.

Warsztat repertuarowy to wprowadzenie do specyficznego języka tańca oraz metod pracy Patricii van Deutekom i jej zespołu Vandeutekom Collective. Styl Patricii jest wybuchowy, surowy, pełny mocy, a zarazem poetycki. Charakteryzuje się zaawansowaną technicznie pracą z partnerem oraz intensywną pracą na podłodze, a także podejściem „wszystko albo nic”. Uczestnicy i uczestniczki warsztatu poznają te elementy poprzez naukę fragmentów z aktualnych i wcześniejszych produkcji. Oprócz energicznego języka ruchu, osoby uczestniczące w zajęciach zmierzą się także z tematami poruszanymi w spektaklach, a dzięki zabawnym i ustrukturyzowanym zadaniom stworzą nowy materiał na podstawie własnych interpretacji, nie tracąc przy tym swojej indywidualności i jakości.

Yotam Peled


Choreograf, performer i nauczyciel urodzony w Izraelu w 1989 roku. Od dzieciństwa zajmował się sztukami plastycznymi, sportem i capoeirą, a w wieku 21 lat zaczął tańczyć, co później skłoniło go do podjęcia edukacji wyższej w zakresie współczesnego cyrku. W 2015 roku przeprowadził się do Berlina i od tego czasu pracuje jako niezależny artysta i twórca. W 2019 roku założył zespół „Yotam Peled & the Free Radicals”, zajmujący się tworzeniem interdyscyplinarnych performansów. Wśród produkcji jego zespołu, który intensywnie podróżuje po festiwalach, znajdują się: „ALPHA” (2019), „migrena2x2” (2021), „auna futura” (2021), „HEIMAT” (2021), „GET A GRIP” (2021), „Where the Boys Are” (2023) – wybrany do Aerowaves#24, and „FISTS TO FLOWERS” (2023).

„Pomiędzy tańcem a walką” to warsztat inspirowany spektaklem „Where the Boys Are”. Koncentruje się na punktach styku różnych metod ruchowych, takich jak technika release, Qi Gong, Kung Fu oraz praca w parze wywodząca się z zapasów. Podczas zajęć wykorzystane zostaną zasady sztuk walki jako rozwijający się język, który umożliwia słuchanie i odbieranie, by stworzyć zróżnicowaną, fizyczną rozmowę ciał. W trakcie sesji wprowadzany zostanie organiczny przepływ między indywidualnym ciałem a pracą w jedności z innymi, łącząc ćwiczenia techniczne z improwizacją. Warsztat poprowadzą wykonawcy spektaklu, każdy z nich wniesie swoje umiejętności i doświadczenie. Zajęcia są przeznaczone zarówno dla osób początkujących, jak i dla zaawansowanych.

Yana Reutova


Choreografka, tancerka i nauczycielka, pochodząca z małego ukraińskiego miasta Czornomorsk. W latach 2013–2022 pełniła funkcję dyrektorki Teatru Tańca Plastilin. Obecnie mieszka w Pradze, gdzie współpracuje z organizacją Tanec Praha oraz teatrem Ponec. W pracy najważniejsze jest dla niej nie tyle przekazywanie opinii, co dzielenie się uczuciami. Zawsze zastanawia się, jakie emocje jej spektakle mogą wywołać u publiczności. Szczególną uwagę poświęca badaniu technik arteterapii, które mogą być wykorzystywane w pracy z różnymi grupami wiekowymi.
Prowadzi regularne zajęcia warsztatowe dla ukraińskich dzieci w ramach projektu Kultura dla Ukrainy, a także wykłady w projekcie „Taniec z zabawą”, skierowanym do dzieci ukraińsko-czeskich. Jest także choreografką interaktywnych spektakli dla dzieci, takich jak „W drodze” i „Czas dzieciństwa”.

Warsztat prowadzony przez Yanę Reutovą zachęca uczestników i uczestniczki do wyrażenia swojego autentycznego „ja” poprzez ruch, czerpiąc z unikalnych doświadczeń każdego ciała i umysłu. To przestrzeń wolności, pozwalająca ciału na intuicyjne poruszanie się pod wpływem jego naturalnej inteligencji. Zajęcia promują wielowymiarowe podejście do ciała, koncentrując się na napięciu mięśniowym i mobilności stawów poprzez podstawowe czynności, takie jak patrzenie i oddychanie. Dzięki poszerzaniu świadomości sensorycznej i emocji, warsztaty zakorzeniają ciało w chwili obecnej.

Jakub Mędrzycki


Tancerz i choreograf. Absolwent Akademii Artystycznej Codarts w Rotterdamie (NL). W latach 2015 – 2019 członek szwedzkiego teatru tańca Norrdans. Pracował z takimi choreografami i reżyserami jak: Jan Martens, Club Guy and Roni, Shahar Binyamini, Jo Stromgren, Fernando Melo, Shumpei Namoto, Yossi Berg & Odded Graf, Mari Carassco, Peter Svensson, Lenka Vagnerova, Mariusz Treliński.
Występował w ponad trzydziestu krajach świata. Jakub jest twórcą kilkunastu spektakli realizowanych w Polsce, Niderlandach i Szwecji. Spektakl ”One hundred falls” znalazł się w finale konkursu ”Best off” na najlepsze produkcje niezależne. Współpracował również z teatrem La Monnaie w Brukseli, Bobbiloproduktion w Malmo, Teatrem Wielkim w Warszawie oraz Teatrem Rampa. W 2020 roku wraz z innymi twórcami stworzył kolektyw United Limbs zrzeszający różne środowiska artystyczne. Aktualnie współpracuje z norweską grupą Jo Stromgren Kompani.

Warsztat tańca współczesnego Jakuba Mędrzyckiego jest otwarty dla wszystkich poziomów zaawansowania. Zajęcia będą oparte na mocnym treningu fizycznym oraz improwizacji strukturalnej. Bazując na różnych jakościach ruchowych będziemy poszukiwać naszego naturalnego flow i przyjemności z ruchu. Warsztat zostanie zakończony nauką fragmentu choreografii.

Benjamin Kahn


Tancerz i choreograf, który zdobył wykształcenie w zakresie dramaturgii i teatrologii w Uniwersytecie Aix-en-Provence oraz w Conservatoire de Rennes. Ukończył również prestiżową belgijską szkołę ESAC (École Supérieure des Arts du Cirque). Po studiach współpracował z czołowymi postaciami świata tańca współczesnego, takimi jak: Philippe Saire, Benjamin Vandewalles, Nicole Beutler, Ben Riepe, Frédéric Flamand, Maud Le Pladec, Egle Budvytyte i Alessandro Sciaronni. Benjamin dzieli się także swoją wiedzą, wykładając taniec w CNAC, ESAC oraz na uczelniach artystycznych. Jego spojrzenie na taniec i choreografię wyróżnia się tym, że traktuje je jako narzędzia polityczne. Kahn szczególnie interesuje się badaniem sposobów, w jakie postrzegamy ciała – zarówno indywidualne, jak i zbiorowe. W swoich pracach czerpie z interdyscyplinarnych doświadczeń, a także ze współpracy z wyjątkowymi performerami i performerkami, tworząc spektakle, które łączą tekst, precyzyjne choreografie oraz potężne, immersyjne pejzaże dźwiękowe i świetlne. Poprzez swoją twórczość stawia pytania dotyczące współczesnych problemów społecznych.

Warsztat prowadzony przez Benjamina Kahna zgłębi kluczowe zagadnienia spektaklu prezentowane w Lublinie, takie jak spojrzenie, portret, emocjonalna partytura i krzyk. Artysta podzieli się z uczestnikami i uczestniczkami praktykami twórczymi związanymi z procesem tworzenia indywidualnego spektaklu oraz metodami pracy i pisania choreograficznego.

Skip to content