Wydarzenie

Warsztaty tańca współczesnego [HARMONOGRAM 11-13.11.2022 ]

Zapraszamy wszystkich miłośników tańca do Lublina na warsztaty, które poprowadzą Goście Festiwalu. W tym roku na zajęciach spotkamy się z: Ann van den Broek, Evelyne de Weerdt, Inną Aslamovą, Courtney May Robertson, Katarzyną Wolińską i Ritą Lirą.

HARMONOGRAM WARSZTATÓW:

Bloki warsztatowe dla tancerzy zaawansowanych
11.11 / piątek
godz. 11:00–13:00 – Ann van den Broek / Sala Baletowa; Centrum Spotkania Kultur / 100 zł
godz. 14:00–16:00 – Inna Aslamova / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 70 zł
12.11 / sobota
godz. 11:00–15:15 – Courtney May Robertson / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 150 zł
13.11 / niedziela
godz. 11:00–15:15 – Evelyne de Weerdt / Sala Baletowa; Centrum Spotkania Kultur / 150 zł

Bloki warsztatowe dla tancerzy średnio i zaawansowanych
11.11 / piątek
godz. 14:00–16:00 – Inna Aslamova / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 70 zł
12.11 / sobota
godz. 11:00–15:15 – Courtney May Robertson / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 150 zł

Bloki warsztatowe dla osób początkujących
11.11 / piątek
godz. 11:00–13:00 – Katarzyna Wolińska / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 70 zł
12.11 / sobota
godz. 11:00–13:00 – Rita Lira / Sala prób numer 5; Centrum Kultury w Lublinie / 70 zł
13.11 / niedziela
godz. 11:00–13:00 – Inna Aslamova / Sala prób numer 4; Centrum Kultury w Lublinie / 70 zł

KOSZT:

  • 400 zł – dla tancerzy zaawansowanych biorących udział we wszystkich blokach warsztatowych w dniach 11-13 listopada 2022
  • 180 zł – dla osób początkujących biorących udział we wszystkich blokach warsztatowych w dniach 11-13 listopada 2022

KRYTERIUM PODZIAŁU NA GRUPY:

Do grupy zaawansowanej zapraszamy osoby spełniające każdy z następujących warunków:
– systematyczny, aktywny udział w spektaklach / projektach o zasięgu krajowym jak i międzynarodowym,
– bardzo dobra znajomość nomenklatury tańca współczesnego,
– wysoka świadomość własnego ciała,
– regularne uczestnictwo w warsztatach technik tańca współczesnego w kraju i zagranicą od powyżej 7 lat,
– studenci, absolwenci szkół artystycznych.

Do grupy średnio-zaawansowanej zapraszamy osoby odznaczające się:
– podstawową świadomością własnego ciała,
– podstawową znajomością nomenklatury tańca współczesnego,
– udziałem w zajęciach z techniki tańca współczesnego minimum 5 lat,
– wcześniejszym uczestnictwem w warsztatach z tańca współczesnego minimum 5 lat,
– udziałem w miniaturach i etiudach o zasięgu regionalnym.

Do grupy początkującej zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane poznaniem tańca współczesnego, chcące poznać możliwości własnego ciała oraz rozwinąć swój potencjał twórczy i zajrzeć do świata teatru tańca.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ.

UWAGA:
1. Liczba miejsc w grupach warsztatowych jest ograniczona.
2. Decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą. Wpłat prosimy dokonywać dopiero po potwierdzeniu informacji od organizatorów o wolnych miejscach w grupie.
3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo przekierowania Uczestnika do innej grupy.
4. Dowód wpłaty należy przesłać na adres: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
5. Warsztaty są adresowane do osób powyżej 16 roku życia.

OPISY WARSZTATÓW:

Ann Van den Broek

Warsztaty Ann Van den Broek koncentrują się na jej własnej pracy i języku ruchu, który można określić jako dynamiczny, radykalny i bezkompromisowy. Jest to forma tańca, która przekłada emocje i intencje na ruch i która znacznie przekracza granicę między tańcem a występem. Podczas warsztatów będziemy pracować na choreografii do spektaklu „Joy Enjoy Joy”. Poznamy konkretny styl i metodologię tańca ze szczególnym uwzględnieniem wariantów rytmicznych, powtórzeń, analizy ruchu i jego intencji.

WArd/waRD to holendersko-flamandzka kompania taneczna belgijskiej choreografki Ann Van den Broek. W 2000 roku po aktywnej i odnoszącej sukcesy karierze tancerskiej Ann Van den Broek postanowiła poświęcić się wyłącznie rozwojowi jako choreografka. Założyła zespół taneczny WArd/waRD i od tego czasu pracuje nad swoim wyjątkowym korpusem tanecznym. Przez ostatnie lata pozostawiła swój ślad na scenie tanecznej w Belgii i Holandii, a także zdobyła szerokie uznanie w międzynarodowym świecie tańca dzięki swojemu wyraźnemu, dostępnemu stylowi wyrazu w tańcu oraz charakterystycznej estetyce.

Twórczość:
Kluczowymi elementami w pracy Ann Van den Broek są ludzkie wzorce zachowań, stany umysłu i wrażenia, które odzwierciedlają czasy, w których żyjemy. Jej twórczość charakteryzuje „instynktowność”, „wybuchowość” oraz „kontrolowana ekspresja”. Na początku swojej kariery choreografka skupiała się przede wszystkim na ciele w ruchu. Stopniowo wzrastało znaczenie wykorzystania wideo i dźwięku na żywo oraz języka migowego. W jej pracach tancerze i tancerki często tworzą dźwięki za pomocą mikrofonów kontaktowych i to właśnie one łączą się w całość z unikatową kompozycją, ruchami i projekcjami wideo. Jej najnowsze prace mogą być wystawiane także w „przestrzeniach alternatywnych”, takich jak muzea czy miejsca wystawiennicze. Pozwala jej to zbliżyć się do publiczności oraz przyciągnąć nowych odbiorców i odbiorczynie.

Rita Lira

jest absolwentką kijowskiego Uniwersytetu Borysa Grinczenki, gdzie zgłębiała wiedzę na temat współczesnej choreografii w Ukrainie. Od 2013 roku Lira uczy się stylów street dance’u, takich jak hip-hop, house czy popping, a jej nauczycielami i nauczycielkami byli i były między innymi ZULU (Mad State), Maximus (Mad State), Nastya (The Vibe), Anrey (The Vibe), Nikkipop, Boogaloofreak. W 2017 roku została członkinią G. Dance Theater w Ukrainie, którego choreografką jest Maria Korosteleva. Lira była w zespole ponad 2 lata, biorąc udział w przygotowaniach występów na żywo i teledysków takie jak „G-effect” czy „Phases”. W 2018 roku Lira zaczęła występować jako niezależna tancerka. Jej pierwsze występy solowe to „Pistok” i „Pistok. Turning” (pomysł: Oksana Rozumna; koncepcja i produkcja: Anton Ovchinnikov; Ukraina/Afryka).

Lira występowała jako tancerka, aktorka i śpiewaczka w spektaklu teatralnym „The Stolen Princess” (2019), rockowej operze „Jesus Christ Super Star” oraz „West Side Story”. Brała też udział w filmie tanecznym „ArkhitekTilo” (choreografia: Svetlana Oleksyuk, 2020), spektaklu „GeOM” (choreografia: Irina Bashuk, 2020) i spektaklu imersyjnym „Arkan” (choreografia: Sasha Vakurov i Yarik Kaynar, reżyseria: Kristina Shishkareva, 2021) w ramach projektu wspieranego przez UKF i Totem Dance Theater. Rita uczęszczała na różnorodne kursy, takie jak: Laboratorium „Dlaczego trzeba tańczyć?” (prowadzenie: Anton Ovchinnikov i Den Gmenniy, 2020), „Szkoła Sztuki Dokumentalnej i Postdokumentalnej” (PostPlayLab, 2021) i „Performance Intensive” (Maxima Kotsky, 2021).

Od 2019 roku Lira uczy tańca współczesnego i street dance’u. Pracowała jako choreografka-reżyserka w Splash Theatre-Studio (2019–2020) oraz jako nauczycielka w MyWay Dance Centre ucząc „współczesnego eksperymentalnego” stylu (2021–2022). Pierwszym spektaklem, który stworzyła, był „Cycle” w 2019 roku. Była choreografką w międzynarodowym projekcie Manifest Artil. Lira koncertowała ze swoim spektaklem w Ukrainie (Kijów, Odessa, Dnipro), Polsce (Lublin, Katowice, Bytom) i Austrii (Wiedeń, Linz). Lira jest reżyserką spektakli „Self-identification” (2020) oraz „I (don’t) exist” (2021).

W marcu 2022 roku po miesiącu rosyjskiej inwazji na pełną skalę opuściła Ukrainę. Od kwietnia 2022 roku mieszka w Paryżu w Cité international des Arts. Tutaj stworzyła spektakl o wojnie w Ukrainie – „DROGA Z/DO”. Jego premiera odbyła się 7 września w Paryżu. Spektakl został wsparty przez La Briqueterie – CDCN du Val de Marne w Paryżu, Cité Internationale des Arts w Paryżu, Mille Plateaux – Centre Chorégraphique National w La Rochelle, Centre Intermondes w La Rochelle.

Opis warsztatu:
Temat główny – izolacja ciała, energia i szybkość. Szukając sposobów na oddzielenie od siebie różnych części ciała, będziemy pracować z zasadami ruchu, które pomogą nam uzyskać większą kontrolę nad własnym ciałem. Zbadamy również różne poziomy energii i szybkości. Cały warsztat składać się będzie z ćwiczeń improwizacyjnych.

Courtney May Robertson

Urodziła się w 1992 r. w Szkocji. Jest performerką i twórczynią mieszkającą w Rotterdamie. Po ukończeniu studiów w 2013 roku dołączyła do Club Guy & Roni’s Poetic Disasters Club i od tego czasu występuje w całej Europie w spektaklach m.in. Jana Martensa, Connora Schumachera i Florentiny Holzinger. W 2015 roku zaczęła tworzyć własne spektakle na małą skalę produkowane samodzielnie. Od 2020 roku jest rezydentką w ICK Artist Space w Amsterdamie; jej ostatnie spektakle są również współprodukowane przez Dansateliers Rotterdam. Jak przystało na wyszkolona tancerkę, twórczość Robertson zaczyna się od ciała, ale obejmuje też różne dyscypliny, w tym wideo, sztukę generatywną i pisanie. Powracające tematy w jej pracy obracają się wokół szeroko rozpowszechnionego zjawiska, które zdefiniowała jako „nieustanne pragnienie dominacji”. Za spektakl „Zniszczona kobieta” otrzymała De Troffel Prijs 2020 – nagrodę motywacyjną dla młodych twórców przyznawaną na Festival Cement. Była również nominowana do Roel Verniers Prijs, belgijskiego odpowiednika Het Theater Festival. Krótkie solo, które stworzyła wcześniej, pt. „przyjemność ze zsiadania z konia, gdy galopuje z pełną prędkością”, zostało wybrane do Aerowaves Twenty22. Oprócz prezentowania spektakli po całej Holandii, w nadchodzącym sezonie prace Robertson będą prezentowane na arenie międzynarodowej, w tym w Norwegii, Polsce, Irlandii, Danii, Belgii i Francji.

Opis warsztatu:
Warsztaty rozpoczną się od treningu funkcjonalnego, w którym uwzględnię różne osobiste wpływy fizyczne; będziemy pracować nad wytrzymałością, zwinnością, siłą i skupieniem umysłu. Następnie skupimy się na nauce materiału tanecznego z mojego występu solowego pt. „przyjemność ze zsiadania z konia, gdy galopuje z pełną prędkością”. W szczególności przyjrzymy się dokładnie dwóm scenom ze spektaklu. Jednej, która wymaga szczegółowej izolacji, ekstremalnej precyzji i ostrości ruchu, oraz drugiej, która łączy żywe skakanie i podskakiwanie z dynamicznymi zmianami kierunków i szczegółowymi wzorami przestrzennymi. Będziemy pracować nad znalezieniem prawdziwej wolności i radości w ciele, zachowując jednocześnie formę i wyrazistość. Ten warsztat wypełniony interakcjami będzie również obejmował różnorodne kreatywne zadania – na przykład opracowanie własnego materiału zgodnie z założeniami z mojego występu. Będzie też dużo miejsca na pytania, rozmowy i wymianę, a także na intensywną fizyczną praktykę.

Evelyne De Weerdt

Jest jedną z członkiń Anton Lachky Company. To trzydziestoletnia Belgijka mieszkająca w Brukseli, która zawsze miała zamiłowanie do ruchu. W wieku 3 lat zaczęła ćwiczyć gimnastykę a później balet i taniec współczesny, co sprawiło, że od najmłodszych lat zdecydowała się wejść w świat tańca współczesnego. W 2017 roku ukończyła SEAD – Salzburg Experimental Academy of Dance. Od tego czasu współpracowała z zespołem teatralnym Theater Tol oraz agencjami takimi jak: The Cast, O‘Contraire, Strange People Brand i Soul15 Costumes and Concepts. W sezonie 2019–2020 współpracowała z Dart Dance Company. Od czasu pandemii koronawirusa rezyduje w Belgii i współpracuje z Anton Lachky Company, występując w trasie spektaklu tanecznego „Inni”.

Opis warsztatu:
Podczas warsztatów będziemy pracować z różnymi elementami i aspektami procesu tworzenia, choreografem Antonem Lachkym oraz samym spektaklem „Inni”. To wymagająca praca, która zapewnia piękną podróż przez prędkość, złożoność i precyzję.

Inna Aslamova

Tancerka, choreografka, nauczycielka i organizatorka wydarzeń artystycznych z zakresu tańca współczesnego w Białorusi. Ukończyła fizykę na Homelskim Uniwersytecie Państwowym (Białoruś) i rozpoczęła naukę tańca współczesnego uczestnicząc w warsztatach w różnych krajach. Specjalne podziękowania dla nauczycieli: Douglas Nielsen (USA), Miroslava Kovarova (Słowacja), Joe Alter (USA), Rosalind Crisp i Andrew Morrish (Australia).
W 1994 roku założyła formację tańca współczesnego Quadro, z którą stworzyła spektakle i projekty prezentowane w różnych krajach Europy, Korei Południowej i Wielkiej Brytanii. W latach 2001–2008 Aslamova była kierowniczką sekcji tańca współczesnego Dziecięcej Szkoły Tańca w Homlu, w latach 2018–2021 nauczycielką Wyższej Szkoły Sztuki (Homel), w latach 2013–2018 współorganizatorką, a od 2018 roku dyrektorką artystyczną Festiwalu Teatrów Ruchu i Tańca Plastforma (Mińsk).

Aslamova uczy dzieci i dorosłych techniki tańca współczesnego, improwizacji oraz kompozycji w ramach festiwali i programów edukacyjnych w Białorusi, Polsce, Mołdawii, Francji, Rosji, Ukrainie, Szwecji i Niemczech.
Była inicjatorką i współtwórczynią takich projektów jak „Niezwykła Noc Teatralna” (Homel, od 2011), „Letnia Szkoła Artystyczna Muzeum Marka Chagalla / Warsztat młodych tancerzy i tancerek oraz artystów i artystek” (Witebsk, Białoruś, 2011; Nienburg, Niemcy, 2011). Wraz z Daniilem Belkinem (Ukraina) Aslamova tworzy projekt edukacyjny „The LAB Center” (od 2012 r.) oraz „ID Dance Project” (kontekst artystyczny).

Opis warsztatu dla grupy zaawansowanej:
Chciałabym podzielić się moimi własnymi pomysłami, które inspirują mnie do tańca. Wierzę, że nasze ciało jest doskonałym tworem. To Wszechświat z własną świadomością i niesamowitymi zdolnościami. Możemy uważać nasze ciało za najbliższego partnera i na tej podstawie budować relacje; wymyślać różne zasady ruchu i zaoferować naszemu ciału ich naukę i zabawę nimi.
Możemy poruszać się i obserwować różnorodność form zrodzonych z jednej zasady. Im dokładniej pracujemy z narzędziem tanecznym wewnątrz, tym bardziej wielowymiarowy i zapierający dech w piersiach jest wygląd zewnętrzny.

Jak to wygląda w praktyce?
Zaczniemy od nastrojenia naszego ciała. Użyjemy obrazów, aby wprowadzić różne jakości do naszego ciała. Nauczymy się kilku zasad ruchu (narzędzi tanecznych) i będziemy się nimi bawić, wykorzystując je z naszym ciałem. Będziemy pracować w parach pomagając sobie nawzajem. Zbadajmy nasze ciała głębiej i tańczmy!

Opis warsztatu dla grupy początkującej:
Czym jest dla mnie taniec? To niesamowita energia przelewająca się przez nasze ciała i poruszająca je!
Głęboko wierzę, że nasze ciało jest naszym najbliższym partnerem ze swoją świadomością i ogromnymi zdolnościami. Możemy się go uczyć, możemy się nim bawić! Porzućmy myślenie, w którym zmuszamy nasze ciało do robienia tego, co chcemy. Komunikujmy się z nim, aby być razem podczas ruchu.

Co będziemy robić?
Wykonamy kilka ćwiczeń, aby zwiększyć objętość ciała i wprowadzić nowe jakości. Będziemy współpracować z druga osobą, która pomoże nam stać się obserwatorem lub obserwatorką naszego ciała podejmującego decyzje samodzielnie. Podczas części praktycznej zobaczymy różnorodność form zrodzonych z jednej zasady. Pojawi się taniec, ale sam nie będzie wiedział, że nim jest. Z pewnością będzie to przeżycie zapierające dech w piersiach!

Kasia Wolińska

Choreografka, tancerka i pisarka urodzona w Gdańsku, mieszkająca w Berlinie. Absolwentka Wydziału Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, Wydziału Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Programu Taniec, Kontekst, Choreografia w HZT Berlin. Była rezydentką Centro Selva Peru, Transeuropa Festival w Hildesheim oraz Zarya AIR we Władywostoku. Współpracowała m.in. z Liną Gomez, Anną Nowicką, Agatą Siniarską, Rosalind Crisp, Antonem Vidokle, Gosią Wdowik, Rafałem Dominikiem. W latach 2013-2018 prowadziła projekt performatywny Hi Mary. Od 2018 roku pisze bloga o tańcu i polityce www.danceisaweapon.com. Wraz z Faeriedą Sandstrom założyła The Future Body At Work – jako duet teoretyczno-praktyczny opublikowały kilka tekstów i prowadziły zajęcia w Lizbonie, Goeteborgu, Berlinie, Warszawie i Mińsku. W latach 2019-22 była członkiem zarządu ZTB e.V., organizacji reprezentującej interesy berlińskiej sceny free dance. W latach 2022/23 jest stypendystką programu Critical Practice (Made in YU).

Opis warsztatu:
W trakcie dwu-godzinnego warsztatu poddamy badaniu relacje chodzenia i tańczenia. W mojej praktyce tanecznej ta zdawałoby się banalna czynność stanowi podstawę tańca jak i przestrzeń nieustannej eksploracji. Sposób pracy na stopach/ nogach oraz ich koordynacji z reszta ciała posłuży nam za wstęp do eksploracji nieskończonej modalności kroków, przestrzennych kompozycji jak i samej relacji z ziemia oraz tego co pod nią. W trakcie warsztatu historia tańca będzie mieszać się z prawami fizyki oraz kinetyczna wyobraźnia oraz muzykalnością tańczącego ciała.