Wydarzenie

Warsztaty tańca współczesnego dla tancerzy średniozaawansowanych i zaawansowanych [HARMONOGRAM 10-12.11.2023]

Zapraszamy wszystkich miłośników tańca do Lublina na warsztaty, które poprowadzą Goście Festiwalu. W tym roku na zajęciach spotkamy się z: Rainer Behr, Colleen Thomas, lldikó Tóth, Joachim Maudet.

HARMONOGRAM WARSZTATÓW:

10 listopada / piątek
godz. 16:00 – 20:00 – Rainer Behr / Sala prób nr 4 CK

11 listopada / sobota
godz. 9:30 – 11:30 – lldikó Tóth / Sala prób nr 4 CK
godz. 12:00 – 16:00 – Rainer Behr / Sala prób nr 4 CK

12 listopada / niedziela
godz. 9:30 – 11:30 – Colleen Thomas / Sala prób nr 4 CK
godz. 11:45 – 13:45 – Joachim Maudet / Sala prób nr 4 CK

Do grupy średniozaawansowanej i zaawansowanej zapraszamy osoby odznaczające się:
– świadomością własnego ciała,
– znajomością nomenklatury tańca współczesnego,
– udziałem w zajęciach z techniki tańca współczesnego minimum 5 lat,
– wcześniejszym uczestnictwem w warsztatach z tańca współczesnego minimum 5 lat,
– udziałem w miniaturach i etiudach o zasięgu regionalnym.

Koszt:
470 zł – udział we wszystkich dniach warsztatów 10 – 12.11.2023
350 zł – warsztaty 10 – 11.11.2023 / Rainer Behr
370 zł – warsztaty 10 – 11.11.2023 / Rainer Behr, lldikó Tóth
150 zł – warsztaty 12.11. 2023 / Colleen Thomas, Joachim Maudet
80 zł – warsztaty 11.11.2023 / lldikó Tóth

Bilety na wszystkie spektakle dla uczestników warsztatów do nabycia w kasie Centrum Kultury z 20 % zniżką.

Uwaga:
1. Liczba miejsc w grupach warsztatowych jest ograniczona.
2. Decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą. Wpłat prosimy dokonywać dopiero po potwierdzeniu informacji od organizatorów o wolnych miejscach w grupie.
3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo przekierowania Uczestnika do innej grupy.
4. Dowód wpłaty należy przesłać na adres: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
5. Warsztaty są adresowane do osób powyżej 16 roku życia.


Rainer Behr: Istota tańca (Żywy taniec)

Jak tancerz lub tancerka staje się tańczącym człowiekiem? W jaki sposób koncepcja i idea tańca rozpływają się, sprawiając, że ktoś czuje się wolny od tego, czym naprawdę jest taniec? Gdzie znajdujemy w sobie taniec i co sprawia, że jest on żywy? Gdzie jest początek i jakich narzędzi potrzebuje osoba, aby odnaleźć ten język ruchu?

Poprzez trening i pracę z materiałem repertuarowym należy wytworzyć dla ciała jak najlepsze warunki, aby zapewnić wewnętrzenmu tańcowi język. Za pośrednictwem procesów twórczych praca zajmuje się znajdowaniem sposobów na znalezienie własnego języka, uwidocznienie tego, co niewidzialne i na podążanie indywidualną drogą podczas projektowania własnej twórczej pracy.

Biografia:
Urodzony w Neustadt an der Waldnaab w 1964 roku, po edukacji w kierunku nauczania gimnastyki, studiował taniec na Uniwersytetcie Sztuk Pięknych Folkwang. W latach 1990–1995 Rainer Behr tańczył w Folkwang Tanzstudio w Essen i pracował z Susanne Linke, Raffaellą Giordano, Ursem Dietrichem i Markiem Sieczkarkiem, a także jako tancerz gościnny w Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, zanim Pina Bausch zatrudniła go jako stałego członka zespołu w 1995 roku.
W 1989 roku stworzył swoje pierwsze choreografie. Otrzymał pierwszą nagrodę w Cagliari we Włoszech za „Die Wendung der Dinge”. W 1990 roku otrzymał nagrodę Claasen Dance Award. Stworzył cztery choreografie dla Folkwang Tanzstudio w Essen („Rote Rose”, „Solo”, „Einsames Königreich” i „Butterfly RiverMountainSun-Moon”) oraz do spektaklu „Der Eiserne Pudel” na Międzynarodowy Festiwal Tańca NRW – 3 tygodnie z Piną Bausch w 2004 roku. Stworzył również kilka spektakli w ramach serii UNDERGROUND Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. W 2012 roku pracował jako gościnny choreograf w Bielefeld. Był częścią zespołu choreograficznego Encounters 2020. W marcu 2021 roku stworzy swój pierwszy duży spektakl dla Tanztheater im Opernhaus Wuppertal.

lldikó Tóth: Metoda prób i błędów | Forsythe Improvisation

Punkt wyjścia warsztatu opartego o metody imporwizacji Forsythe’a stanowią komponenty modelu Laban BESS – ciało, wysiłek, kształt i przestrzeń. Tancerze i tancerki zapoznają się z niekończącymi się możliwościami tworzenia nowych połączeń oraz rolą podejmowania decyzji dotyczących elementów tego modelu w ramach Forsythe Improvisation Technologies. Eksperymentując z różnymi punktami i pomysłami na inicjowanie ruchu, osoby biorące udział w warsztacie będą zachęcane do odkrywania nowych cech ruchu i poszerzania tego, co już wiedzą, stale badając to, co może sie wydarzyć.

Warsztaty są otwarte dla tancerzy i tancerek z różnych środowisk tanecznych. Poświęcimy czas na indywidualną eksplorację, a także na pracę w parach i w grupie, ukierunkowaną na pogłębienie zrozumienia fizycznej organizacji poruszającego się ciała oraz różnych intencji, które możemy wykorzystać jako punkt wyjścia do generowania ruchu.
Celem warsztatu jest stworzenie środowiska pełnego wsparcia dla ciągłych prób i błędów oraz dla rosnącej świadomości jednostki, a także zbiorowego ciała poruszającego się w czasie i przestrzeni.

Biografia:
lldikó Tóth jest tancerką, choreografką i nauczycielką tańca mieszkającą w Lipsku w Niemczech. W 2005 roku po ukończeniu Codarts University w Rotterdamie, otrzymała stypendium DAAD na studia podyplomowe i przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie występowała m.in. w spektaklach Billa Younga/Colleen Thomas & Company, Susan Marshall & Company, Koty Yamazaki. W 2012 roku Tóth powróciła do Europy i została członkinią Forsythe Company. Od czasu zaprzestania jej działalności w 2015 roku pracuje jako niezależna wykonawczyni zaangażowana m.in. w projekty z Heinerem Goebbelsem, Thierrym de Meyem, Fabrice Mazliah | MAMAZA, Sebastianem Matthiasem, Isabel Lewis.

Oprócz udziału w krajowych i międzynarodowych projektach, tworzy własne prace takie jak „How to Take Off Panties Naturally, In Front of Big Audience” (2019), opracowane we współpracy z Jone San Martinem, a także interdyscyplinarne spektakle „passed present perfect” (2021) i „Future ” (2022), stworzone we współpracy z Lisanne Goodhue, Matthiasem Grunerem (wideo) i Felixem Deufelem (dźwięk).
Czerpiąc z doświadczeń z różnymi podejściami do improwizacji, Tóth interesuje się rozwijaniem zadań improwizacyjnych i ich natychmiastowym zastosowaniem podczas wydarzenia performatywnego, aby głębiej zrozumieć i zareagować na relacje w naszym otoczeniu, w tym na otaczające przedmioty, obecność fizyczną i atmosferę. W ramach tego działania artystka zaangażowała się w stałą współpracę z neurobiologiem Tommaso Tosato z Instytutu Ernsta Strüngmanna we Frankfurcie, który prowadzi podstawowe badania mózgu w dziedzinie percepcji wzrokowej.
Tóth regularnie prowadzi zajęcia szkoleniowe i warsztaty improwizacyjne m.in. w Tanzplattform Rhein-Main Frankfurt, K3 Hamburg, Tanzfabrik Berlin, Palucca Schule Dresden, Węgierskiej Akademii Baletowej w Budapeszcie, The Playground New York City.

Joachim Maudet

Choreograf spektaklu «WELCOME», Joachim Maudet poprowadzi warsztaty, podczas których zagłębi się w swoje badania nad relacją i dysocjacją między głosem a ciałem. Opierając się na praktykach somatycznych, kierowanych improwizacjach i technice brzuchomówstwa, warsztat ten zaprosi uczestników i uczestniczki do zanurzenia się w wyimaginowanym, fizycznym i dźwiękowym ciele oraz do dotknięcia podwójnej narracji.

Biografia:
W latach 2007–2012 Joachim Maudet kształcił się na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP), gdzie ukończył studia z wyróżnieniem. Równolegle studiował na Uniwersytecie Paris VIII w ramach programu teatralnej sztuki performatywnej i sztuki choreograficznej (2007–2010). Pracę zawodową rozpoczął jeszcze przed ukończeniem studiów, współpracując z Tatianą Julien (Cie Interscribo) i Arthurem Perole (Cie F). Po ukończeniu studiów tańczył dla Akram Khan Dance Company (Wielka Brytania), Noord Nederlandse Dans (Holandia) oraz National Dance Company Wales (Wielka Brytania).

We Francji w maju 2013 roku Joachim Maudet rozpoczął współpracę z kilkoma choreografami i choreografkami, takimi jak Samuel Faccioli i Bérengère Fournier (La Vouivre) w „La Belle and Feu”, Christian Ubl w spektaklu „Shake It Out”, Léa Tirabasso w „Love Me Tender” i „The Efhemeral Life of an Octopus”, Arthur Perole w projektach „Rock’n Chair”, „Ballroom” oraz „BBB”, Ambra Senatore (CCN Nantes) w spektaklu „Partita” oraz z Leonardem Rainisem i Katellem Harterau (Lepole) w projektach „Every Little Movement”, „Dances with dinosaurs”, „The perfect moment” i „The WALL”. Jest on również konsultantem zewnętrznym i asystuje Chloé Zamboni w projekcie „Magdalena” oraz Mathilde Bonicel w projekcie „Scappare”.

Równolegle z karierą performera Joachim Maudet łączy swoją pracę z prowadzeniem własnego zespołu Les vagues, założonego w 2017 roku, z którym bada relacje między głosem a ciałem. Swój pierwszy spektakl pt. „stɔːriz” stworzył w 2019 roku, solo „GIGI” w 2021 roku, a trio „W̶E̶L̶COME” w 2022 roku. W każdej z tych kreacji ciało jest przedstawiane jako wielorakie medium komunikacyjne, którego plastyczny i niewyczerpany materiał jest źródłem opowieści i obrazów.
Pomiędzy ciałem wokalnym a ciałem fizycznym, głosami projekcyjnymi a głosami wewnętrznymi, formy ekspresji mnożą się i rozdzielają, umożliwiając niezliczone możliwe kombinacje. Dzięki technice brzuchomówstwa i mowy automatycznej, każdy z tych spektakli otwiera poetyckie przestrzenie, z których wyłania się dziwność i absurd.

Obecnie Joachim Maudet pracuje nad swoim nowym solo „KID#1”, które rozpoczyna serię poświęconą dzieciństwu.

Colleen Thomas: coś z niczego/uhonorowanie intuicji

To warsztat w eksploracji – istoty, indywidualności, percepcji i siły. Wykorzystując improwizację podczas pracy z linią bazową i ugruntowaną techniką oraz nawiązywanie kontaktów partnerskich, będziemy wyczuwać, co porusza nasze umysły i ciała, badając proces indywidualny i grupowy. Interesuje mnie to, co pozostaje na naszych ciałach, w naszym ruchu, w naszym doświadczeniu chwili oraz to, w jaki sposób przekazujemy i łączymy te elementy z naszymi odbiorcami i odbiorczyniami lub ze światem. Wykorzystamy poznanie ucieleśnione, aby zbadać emocjonalność skupienia i przestrzeni, stosując jako praktykę odczuwanie chwili.

Biografia:
Colleen Thomas jest nowojorską choreografką i artystką performatywną, nominowaną do nagrody 21’ Bessie. Jej praca jako choreografki i tancerki była prezentowana na całym świecie w Europie, Hongkongu, Estonii, Wenezueli, Peru, Brazylii i Nowym Jorku, m.in. w takich miejscach jak: Danspace Project, La MaMa Theater, DTW, New York Live Arts, The Miller Theater, Danny K. Playhouse, The Harkness Center przy 92nd Street Y i The Kumble Arts Center. Współpracowała ze znanymi współczesnymi choreografami i choreografkami, takimi jak: Nina Wiener Dance Company, Donald Byrd/The Group, Bebe Miller Dance Company i Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company. W 2008 roku założyła Colleen Thomas Dance, gdzie występuje oraz pełni funkcję choreografki oraz dyrektorki artystycznej i wykonawczej. Jako reżyserka, choreografka i performerka współpracuje również z Billem Youngiem/Colleen Thomas & Co. Jest też współreżyserką i współkuratorką serii LIT (loft into theater) w 100 Grand, która wspiera innowacyjne i eksperymentalne prace zarówno wschodzących jak i uznanych artystów i artystek w bliskiej i osobistej scenerii. Obecnie jest kierowniczką i profesorką Praktyki Zawodowej w Tańcu na Barnard College of Columbia University.

Jej ostatnie eksploracje obejmują nowy spektakl z artystami z Polski, Ukrainy, Białorusi i USA (premiera w La MaMa Theater w maju 2019 r.), opublikowane badania naukowe dotyczące aktywności mózgu u improwizatorów kontaktów (Goldman, A., Thomas, C. i Sajda, P. [2019]. Contact improvisation dance practice predicts greater mu rhythm desynchronization during action observation. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. http://dx.doi.org/10.1037/aca0000255.) oraz spektakl „light and desire” (premiera – wrzesień 2021 r. w New York Live Arts), który przygląda się artystkom w czasach faszystowskich.